Netop som Peter Jackson er begyndt at filme “Hobbitten”, er de forlængede udgaver af “Ringenes herre”-filmene på Blu-ray blevet annonceret.

Trilogien, der vil udkomme i en samlet boks bestående af ikke mindre end 15-diske, udkommer 28. juni.

Hver film vil være fordelt på to Blu-ray-diske for at opnå den bedst mulige billed- og lydkvalitet.

Der vil være over 26 timers ekstramateriale fordelt på 9 diske, deriblandt Costa Botes-dokumentarerne, der hidtil kun har været udgivet på Limited Edition-dvd-udgaverne.

Se også: Officielt: Optagelserne til “Hobbitten” er gået i gang – se billeder.



Vis kommentarer (68)
Gravatar

#41 LukeStarkiller 13 år siden

Jeg kan bare ikke vente på denne udgivelse
Gravatar

#42 Bruce 13 år siden

#35 Blu-ray udgivelserne taler deres klare sprog, når digitalt indspillede film i 2K skal holdes op mod film skudt i 35mm. Jeg tror kun, at jeg kan finde én film optaget digitalt i 2K, som jeg vil kalde en blu-ray reference og det er Zodiac, men cinematograf Harris Savides' post processing af denne var også oppe i superliga klassen.

35mm film som Casino Royale, Bourne Ultimatum, Inside Man, Enchanted, Live Free And Die Hard, Serious Man og Braveheart taler deres eget sprog, når sammenlignet med film skudt digitalt i 2K . Selv Avatar, som mange anser som værende reference, differentierer enormt i kvalitet mellem det animerede og det organiske og besidder slet ikke 35mm skarpheden i sidstnævnte. Det er ganske muligt, at digitalt optagede 2K film bliver "nok", men kvalitetsmæssigt kan man sagtens konkludere, at de forhåndenværende skudte digitale 2K udgivelser på ingen måde lever op til kvaliteten i de bedste 35mm film.

2K kan både være og ikke være overkill. Det afhænger rent matematisk af afstand til lærred, opløsning og lærredstørrelse. Således er 1080p på ingen måde overkill, ej heller i en hjemmebiograf, blot opsætningen er derefter.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#43 HonoDelLoce 13 år siden

Bruce (42) skrev:
jeg kan finde én film optaget digitalt i 2K, som jeg vil kalde en blu-ray reference og det er Zodiac


Jeg troede faktisk ikke, at den var optaget i 2K.. Det ser den simpelthen for sprød ud til! Hold op, en billed-side!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#44 Lord Beef Jerky 13 år siden

Så har jeg sgu solgt mine LOTR-DVD'er, så der er plads på hylden til de nye Blu-ray udgaver. Det ser jeg frem til =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#45 Sweetiebellefan 13 år siden

Jeg må håbe der er en teaser til Hobitten på.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#46 DoctorDoom 13 år siden

#45: Hvorfor MÅ du håbe det?
Gravatar

#47 Riqon 13 år siden

Det var da på tide :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#48 Velvet 13 år siden

Bruce, den overlegne billedkvalitet du taler om har ikke noget med opløsningen at gøre - og her skal det også siges, at 35mm film ikke arbejder med ditigale pixels per. definition - men derimod råfilmens overlegne hvidbalance ift. digitalfilm (der kun kan processerer 8-12 bits pr. pixel). De fleste nyere HD-formater foreligger i deres RAW-tilstand som 4K og croppes herefter ned til 2K i post-production. Ergo, skydes der i 4K, så længe det er 25fps. Dette gøres, fordi de fleste projektører arbejder med 2K-format og derfor kun kan fremvise bluray, digibeta osv. Det ændrer sig nok i løbet af de næste 10 års tid, hvor blandt andet RED-formatet vil komme op i 20-28K størrelse. Så billedskarpheden mellem 35mm og digital er langt mindre end folk gerne vil hævde. F.eks RedOne, hvis billedskarphed kun overgåes af IMAX-formatet, såfremt den vises i sin oprindelige tilstand.

Miav.
Gravatar

#49 Bruce 13 år siden

Velvet (48) skrev:
Så billedskarpheden mellem 35mm og digital er langt mindre end folk gerne vil hævde. F.eks RedOne, hvis billedskarphed kun overgåes af IMAX-formatet, såfremt den vises i sin oprindelige tilstand.


Jeg prøver kun at forholde mig til det "som kan ses" i de udgivelser, som foreligger her og nu i blu-ray formatet og der ser det grangiveligt ud, som om, hvad de analoge formater angår, at det betyder noget for kvaliteten, at udføre 4K restaureringer af 35mm materiale og 8K af 70mm og ikke "gå mindre end det". Se nederst for et uddrag omkring restaureringsmetoden omkring Taxi Driver. Skarphedsmæssigt, har jeg således kun set Zodiac, som blot er "i nærheden" af gode 35mm udgivelser. Selv Avatar har problemer med at fastholde skarpheden af ikke animeret materiale.

Blu-ray formatets native opløsning på 2K kan kun bruges til noget, hvis den underliggende kilde samtidig er i god stand. At hamre standard 480p dvd materiale op til 2K er ligegyldigt. Men at scanne ved 4 og 8K, restaurere og downsize til 2K for BD, giver mening.

At skyde digitalt ved 2K og bruge denne kilde 1-1 til BD, har ikke just planetens bedste track record for visuel kvalitet. Public Enemies med legenden Dante Spinotti bag kameraet var en vederstyggelighed i den henseende og hvad er muligheden for at "gøre den bedre" ifht. f.eks. den snart 20 årige gamle 35mm kopi af Last of Mohicans (også Spinotti), som vi har set i flere mere eller mindre middelmådige dvd udgaver og nu er restaureret til reference niveau. Nej den ser ud, som den gør. Knowing derimod, skudt på RED 4K digitalt, ser fantastisk ud på BD. Er ligeså spændt på, hvorvidt Star Wars episode 3, skudt i 1080p/24, vil gøre sig bedre eller ringere end f.eks. Empire Strikes Back, når den kommer på BD.

Q: Has Taxi Driver actually been fully restored and remastered, or just re-transferred in high-definition?

A: This film was not just transferred in High Definition. Not that many films have gone through this particular process and this is only the third one for us, after Dr. Strangelove and The Bridge on the River Kwai, though others are already in the works. By process, I mean a full 4K workflow with no downrezing. Especially scanning at 4K, it preserves the essential resolution of the 35mm negative. The resulting HD master used for the Blu-ray authoring was derived directly from the final 4K files.

Q: You mentioned 4K - when talking about film restoration in the digital space, much attention is paid to the resolution involved. Given the need to balance budget, quality and future archival needs, how do you decide which resolution - 2K, 4K, even 6K and higher - is the optimal one in which to work for any given film? What considerations made 4K the right choice for Taxi Driver?

A: We have really looked at all the options over the last few years and our conclusion, which is not unique to us, of course, is that film, regardless of what the particular element is, needs to be scanned at 4K at a minimum. That's why Colorworks at the studio, where all of the Taxi Driver work eventually came together, was built as a full 4K digital facility. If you look at some of the tests available, especially those published by Arri the last couple of years, you realize what is being lost by scanning at a lower resolution for 35mm film. Plus, the concept of oversampling comes into play. So, we scan all our 35mm material, whether it is a big restoration or just a re-mastering project for Blu-ray, at 4K. But, depending on the material you are working with, it may be beneficial to actually scan at even higher resolutions, while larger formats, like 65mm, may require higher resolutions in order to accurately capture the information in the film frame.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#50 Velvet 13 år siden

Bruce (49) skrev:
Blu-ray formatets native opløsning på 2K kan kun bruges til noget, hvis den underliggende kilde samtidig er i god stand


Præcis. Så vedkender vi os vel også, at billedkvaliteten på råfilm ikke er lig proportionel med den digitale renderingsprocess. Nu snakker de om at udgive "Barry Lyndon" på BR. Det er en rigtig, rigtig dårlig idé.
Miav.

Skriv ny kommentar: