Over de seneste par dage er der dukket en hel del anklager op mod det danske filmselskab Zentropa og dets direktør, Peter Aalbæk Jensen, som efter sigende skulle have fiflet med offentlige støttekroner til filmen “Antichrist”.

Læs Filmz’ biograf-anmeldelse af “Antichrist”.

Ifølge et notat, skrevet af nogle af Zentropas producere på “Antichrist”, hev Aalbæk tilbage i 2008 200.000 kroner ud af ud af filmens millionbudget og overførte dem til et af sine egne firmaer, hvorefter udgiften blev gemt som et udateret udgiftsbilag i regnskaberne. Beløbet dukkede senere op som en ekstraordinær udgift til møder vedr. filmen, hvor udgiften til disse pludselig var steget fra 25.000 til 299.821.

Dette har fået Det Danske Filminstitut (DFI) til at rynke på panden, men det til trods nægter Aalbæk at samarbejde med myndighederne og give adgang til et uafhængigt revisionshus for at kigge bilagene igennem.

DFI har samtidig ønske om at kigge ikke blot bilagene til “Antichrist” igennem, men også tidligere film, som har fået statsstøtte, og Zentropa risikerer nu at få et krav om at betale al statsstøtte tilbage og blive nægtet støtte fra DFI fremover.

Problemerne for Zentropa stopper dog ikke her, da også Lars von Trier nu er i søgelyset for at bruge offentlige støttekroner til “Antichrist” på irrelevante udgifter såsom fiskegrej til sig selv og skuespiller Jens Albinus. Ifølge et notat fra filmens producere blev de bedt om at lægge udgifter på 400.000 fra von Triers gamle udviklingsprojekter ind i filmens budget.

Begrundelsen for, at fiskegrejet skulle være en del af budgettet på “Antichrist”, er, at beslutningen om at producere filmen blev taget på von Trier og Albinus’ fisketur. Andre udgifter er til bl.a. det skrottede von Trier-projekt “Wasington”, som blev droppet helt tilbage i 2005, men stadig til dels er en del af budgettet til “Antichrist”.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (24)
Gravatar

#21 Cain 10 år siden

Jeg mener bare, at det vel ikke kan passe at de slet ikke kan lave film uden støttekroner når de samme film kan gøre dem meget rige. Hvis de ikke kunne lave film uden disse støttekroner er det vel bare et dyrt aktiverings projekt for de stakkels mennesker ville jo ikke have noget arbejde uden.

Synes bare det er en underlig tankegang at nogle projekter skal holdes kunstigt i live. I andre brancher går man konkurs hvis man ikke styrer indtægter/udgifter. Så må man vel sørge for at lave rentable produkter. Der blev jo også lavet seværdigt TV og film inden de skulle have en masse millioner.
Is that my stomach or ypur Ambrocius?
Gravatar

#22 arnem 10 år siden

#21

Det er nu engang den tankegang det danske velfærdssamfund er bygget på.

Det er klart at der skal være rent mel i posen. Men det er også klart at industrien ville ramle sammen, hvis der ikke var støttepenge fra staten. Du lyder så til at være af af den kapitalistiske tankegang, at hvis det ikke kan løbe rundt selv, så må det bare lukke og slukke. Det er sådan det fungerer i Amerika, men som vi tidligere har skrevet om, så er det jo en helt anden situation der.

Er det kun kulturstøtten du mener ikke skal gives, eller hvad med pengene der ryger i hospitalsvæsenet og politiet og teatre og radio?
Gravatar

#23 DJAS 10 år siden

shimong (22) skrev:
Det er klart at der skal være rent mel i posen.


Dette er humlen. Diskussionen har udviklet sig til at handle om støtte/Ikke støtte - når artiklen lægger op til en diskussion om fusk/ikke fusk.

Det er synd at Zentropa skaber tvivl om støtteordningen ved (muligvis) at begå underslæb. Hvis de bliver dømt er det kun rimeligt at der skal betales tilbage, og så kan pengene gå til nogle andre.

Og nej man bliver nok ikke rig på at lave film i Danmark - så dem der alligevel går ind i film bør være dedikerede filmskabere/filmelskere i stedet for udspekulerede forretningsmænd.




Gravatar

#24 Dragon_Claw 10 år siden

Tony Montana: All I got in this world is my word and my balls. And I don't break 'em for nobody!

Skriv ny kommentar: