Bien Maja
Udgivet 9. feb 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der bliver lavet flere og flere computeranimerede film, men sammenlignet med dens håndtegnede fætter er den stadig i startfasen. Udvalget er overskueligt. Derfor er det ret tydeligt, hvor mange gange den nye teknik er blevet brugt til at tegne insekter. Disney og DreamWorks begyndte med at udgive to film om myrer på samme tid, Jerry Seinfelds eneste spillefilm handlede om bier og sidste år kom en fransk mariehøne forbi. “Bien Maja” fornyer ikke 3D-insekt-genren.
“Bien Maja” henter meget af sit gods i det gamle greb med at trække pudsige paralleller mellem dyr og menneske. Bierne arbejder flittigt for en elsket dronning, myrernes soldater marcherer på række, og hvepsene er nogle store bøller. Deres univers er et lille stykke eng. Man kan gå Majas rejse på et par store menneskeskridt, og det er godt tænkt at lade et helt eventyr foregå i en baghave. For nu lige igen at understrege, hvor lidt vi opfanger af verden omkring os.
Ud og hjem igen. Det fungerer bare, men det er også en kunst at gøre det spændende for 117. gang. Intrigen her er også mere et baggrundstæppe for en dårligt skjult pegefinger om at være gode venner med alle. Også hvepse og edderkopper. Den vil selv rigtig små børn forstå og sikkert også smile anerkendende af. Det bedste tilbud til voksne er nogle ganske sjove detaljer i de mange møder med underlige kryb. Den violinspillende græshoppe er dog set (og hørt) bedre før.
Uden at overbevise flyver “Bien Maja” ind på bif-plakaten op til den givtige vinterferie-uge. Det skal nok komme til at fungere. Børnene kan spise og se på noget sødt, og forældrene kan slumre hen og drømme om blødt duvende sommerenge uden at blive belastet med mere end et par dårlige sang. Eller noget der stikker, kryber og kravler for alvor.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet