Bigger Splash, A
Udgivet 16. mar 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvis man stirrer på et maleri længe nok, sker det ofte, at farverne begynder at flyde sammen. Øjnene og hjernen leger skummelt sammen. Var der ikke noget der bevægede sig ovre i krogen? Fornemmelsen er nu blevet filmatiseret af Luca Gaudagnino, hvis “A Bigger Splash” er som at se David Hockneys billede af samme navn komme til live. Med den bonus, at man får at vide, hvad der sker før (og lidt efter) det store plask.
Deres gamle producer, Harry, en ustyrlig og uigennemskuelig Ralph Fiennes, lander på den lille italienske ø Pantelleria og dumper, nej smadrer, ind hos sin eks, Tilda Swintons sanger, Marianne Lane, og hendes nye kæreste, Paul. Harry introducerede i sin tid de to, hvilket vises i flashback, der for medvirker til at underminere Harrys tilsyneladende accept af deres forhold. Hvad han er ude på, og hvorfor han har sin øjenrullende datter med bliver aldrig klart, men han antænder nærmest foran kameraet i lange, underholdende monologer om kunst, sex og kærlighed.
Det er en præcis metakommentar til film om kunstnere i krise, de flæbende typer, der svælger i deres egen grandiose uformåen. Her kan kunstneren ikke engang udtrykke den kliché pga. et fysisk handicap, og hendes omgivelser træder ind i rollen i stedet. Hannerne må puste og pruste og vise muskler og zpring breakerz-datteren må hvisle naivt, lommefilosofisk. Gaudagnino ved, hvad han leger med, og det er svært underholdende og tragisk at se på.
De store armbevægelser skygger ikke for de små fine detaljer eller det pludseligt skæve blik, der rykker i hele scenen. Der er aldrig tvivl om, at det er FILM, vi ser. Der er brændende blå flader, pumpende lyd og spastiske klip ind og ud af den ellers realistiske fortælling. Gaudagnino kunne have ødelagt konstruktionen med al den leg, men den intense stemning letter aldrig. Den er nærmest malet på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet