Café Society
Udgivet 5. okt 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Få har så meget ironisk distance som Woody Allen. Han gør primært grin med kultur-elitære snobber fra New York. Dem, der ved, de er bedre end alle andre. Altså Allen selv. Sådan var det allerede tilbage med “Annie Hall”, hvor den kultur-intellektuelle fra NY blev spejlet i de rige og berømte fra ude vestpå – i Los Angeles. Det spejlbillede males igen sarkastisk op i “Café Society”.
Her spilles der bevidst på de mange fordomme, som østkystere har om vestkystere og omvendt. Hjemme i New York er billederne holdt i livløs grå med regn, hvor den jødiske svoger har akademisk svar på tiltale. I Hollywood derimod er alt sandfarvet gyldent, hvor alle kan nå stjernerne med en drink i hånden. I Hollywood lever alle fedt på film, imens Bobbys bror, Ben, er gangster med hat og natklub i New York.
Derfor er det også naturligt, at han selv lægger fortæller-stemme til. Det har han gjort før. Blandt andet i netop “Annie Hall”, hvor han selv tog turen fra øst til vest. Men nu er han selv blevet for gammel til at være New Yorks førsteelsker. Det gør Jesse Eisenberg på en udmærket, distræt facon, imens Steve Carell spiller overfladisk filmfidus fra Hollywood som en mere alvorlig udgave af sin “The Office”-boss.
Til slut er vanen fuldendt. Det er nytår. Året er slut – et nyt begynder. Rundt og rundt. Sådan er kærligheden. Og livet. Og alle Woody Allens film, der minder om, at det hele nok skal gå. Og til næste år venter endnu en omgang med Allen ironiske distance. Vanen tro.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet