Coco før Chanel
Udgivet 10. dec 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det filmiske biografiske portræt af en kendt og helst afdød kunstner er efterhånden blevet fast inventar i vinterens – og Oscarsæsonens – filmkatalog. Et eksempel herpå er den franske film “Spurven”. Her fulgte vi Edith Piafs liv, hele hendes liv vel at mærke, hvilket er en klassisk fejldisposition i disse typer af film, hvor der ikke vælges eller fravælges markant nok i det biografiske materiale. Forfriskende konsekvent er der i den nye franske portrætfilm “Coco før Chanel” skarpt fokuseret på Cocos unge voksne år, før hun blev kendt for efternavnet Chanel.
“Coco før Chanel” er ligesom modeskaberens kreationer enkel og fokuseret. Omdrejningspunktet er lidt uventet hverken mode eller tøj, der blot fungerer som en lidt uinteressant sidefortælling, men derimod en klassisk skildring af et gammelt standssamfunds konflikt og møde med et nyt sæt idealer, hvor man ikke dømmes på, hvem man er, men hvad man gør. Denne konflikt bliver i filmen personificeret ved godsejeren Etienne på den ene side og Coco flankeret af hendes hårdtarbejdende nyrige elsker Arthur på den anden og fremadstormende side. Men i modsætning til hos bankdirektør Varnæs og matadoren Mads Skjern så fænger denne grundkonflikt i filmen aldrig for alvor. Det er som om, der død og pine har skullet laves en film om Coco Chanel – der i øvrigt spilles upåklageligt og med vanlig fransk charme af Audrey Tautou – uagtet om hendes person og liv har været begivenhedsrigt nok til at kunne bære det.
Hvor indhold og fremdrift i filmen tynger kvaliteten, så hæves den imidlertid næsten tilsvarende af dygtige klip og filmiske greb, som kan virke simple, men som mange kunne tage ved lære af. Cocos kontante facon har tilsyneladende smittet af på filmens form og rytme, hvilket resulterer i en fortællestil, der er et eksempel på, hvordan stort kan formidles småt. En elskovsscene kan således eksekveres ved, at Etienne og Coco går ind i soveværelset, døren smækkes i, og på smækkets klang klippes der hårdt til Coco i morgendagens seng med uglet hår og en tændt smøg. Den hede elskov er fortalt og leveret på under ti sekunder – elegant og dygtigt.
Dygtig og elegant er “Coco før Chanel” som helhed derimod ikke. For rejsen fra Coco frem mod Chanel giver først og fremmest anledning til at spørge: ”Og hvad så?”. Det er helt rigtigt set at skære filmen til, så vi ikke skal opleve hele Chanels liv passere for øjnene af os. Problemet er, at det, der er blevet valgt, allerhøjest er småcharmerende og ligegyldigt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet