Déjà vu (2016)
Udgivet 21. sep 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er snart jul. Så kommer der Greatest hits-skiver i handlen. Det bedste fra i går. Med “Déjà vu” tyvstarter Jon Bang Carlsen årets juleudsalg. Det bedste fra over 40 år med film. Ompakket og tilsat ny, selvhøjtidelig voice-over til lejligheden. Og minder om, at Bang Carlsen primært var god dengang, der stadig var nogen, som købte cd-musik.
For at komme til de enkelte gange, hvor han faktisk rammer med sin bedagede filmstil, som folk i sådan cirka samme generation a la netop Jørgen Leth og Christian Braad Thomsen også holder fast i. De taler personligt ind over billeder. Og når Carlsen reflekterer over de gamle fra ‘landsbyen’ – både Carlsens egen i konkret forstand, men også den lille by i abstrakt forstand – ved at lade mig kigge på et billede af en gammel kone med en røget smøg i munden, imens han via voice-over konstaterer, at det at vente på døden ikke er for tøsedrenge, ja, så bliver voice-over + billede en sjælden gang faktisk til mere end to – næsten til tre.
Han tør aldrig blive alvorligt personlig. Som en Jørgen Leth uden humor gemmer han sig bag sin påtagede kunstnerdragt, imens han fortæller om faderen, der skred, cola og pistoler i det USA, han elsker, og som elsker at blive vist af Bang Carlsens doku-kamera. Han har sans for Los Angeles’ neon-storhed og det skøre ørken-USA, hvor guns er muligheden for at sige nej. Men som helhed bliver “Déjà vu” aldrig andet end en indadvendt dagbog fra en gammel mand uden flere idéer.
Jeg sætter ellers pris på Carlsens dokumentariske ærlighed. Mig, mig, mig. Han gemmer sig ikke. I hvert fald ikke kunstner-udgaven af ham. Derfor er jeg også vild med den indledende fuckfinger til det store Hollywood, hvor instruktører ikke bestemmer en skid selv. Director’s cut, står der. Det var jeg aldrig i tvivl om, Jon. Men i år køber jeg altså ikke din cd.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet