Dom over død mand
Udgivet 20. nov 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Danske Jesper Christensen spiller i Jan Troells film, “Dom over død mand”, den jävla vrede teolog og chefredaktør Torgny Segerstedt, der i årene op til og under 2. verdenskrig var Sveriges skarpeste kritiker af nazismen. Ikke udelt populært i det neutrale Sverige. Udelt begejstret er det desværre også svært at være for 82-årige Troells flagrende, sort/hvide fortælling, der aldrig kommer helt ind på livet af den store personlighed, Segerstedt reelt var. Men i skikkelse af Jesper Christensen og takket være Troell selv bag kameraet er Segerstedt og “Dom over død mand” trods alt et interessant bekendtskab.
Privatlivet er en helt anden sag. Her finder vi hurtigt ud af, at den midaldrende ægtemand er en kvindebedårer. Konen Puste driver sig selv til vanviddets rand af ren jalousi, mens elskerinden Maja, der bliver spillet at en skamløst flirtende Pernilla August, synes at stortrives i orkanens øje af intriger. Alt kompliceres kun yderligere af, at Maja er jødisk og i øvrigt finansierer avisen. Som krigen rykker nærmere og kommer, bliver Segerstedts kompromisløse kritik af Nazi-Tyskland stadig farligere og farligere. I hvert fald for de magtmænd såvel som Sveriges kong Gustav, der for alt i verden ikke ønsker at lægge sig ud med nazisterne og risikere landets neutralitet.
I “Dom over død mand”, Jan Troells vistnok trettende spillefilm siden debuten “Her har du dit liv” i 1966, er instruktøren på mere gyngende grund. Realismen overdøves flere steder af grelle afstikkere af mere psykologisk-magisk tilsnit: Segerstedt taler med sin afdøde mor i skikkelse af danske Sonja Richter – sådan forklares det, at ærkesvenske Segerstedt taler med tung dansk accent. Fikst. Og hun er langt fra det eneste spøgelse, der hjemsøger ham. Efter ikke så få besøg fra det hinsides, havde jeg svært ved helt at holde fokus på filmens krumtap, nemlig Torgny Segerstedts imponerende og stædig kamp mod ondskaben, der, som han siger i filmen, ”er et faktum”.
“Dom over død mand” er ikke en helstøbt film. Men dét er derimod Jesper Christensens portræt af en aldrende hustyran, der elskede sine tre hunde mere end de fleste mennesker, han omgav sig med. Og i øvrigt udgjorde fortroppen i den moralske kamp mod nazismen – med livet som indsats. Det er en både kropslig og psykologisk imponerende præstation at sidde igennem. Pernilla August giver også noget liv til filmen med sin moderne Maja, der lige dele knepper og morfinmisbruger sig igennem tilværelsen som jødisk forretningskvinde, der er en torn i øjet på nazisterne. Men Torgny Segerstedts muldyrstædige pennekamp mod Herr Hitler, censurmyndigheder og retten til at ytre sig frit er potentielt ren filmdynamit. At få den fortælling til at ende som et sølle trekantsdrama er en fuser.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet