Erindring om mine bedrøvelige ludere
Udgivet 2. maj 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
“Erindring om mine bedrøvelige ludere”. Det hedder 84-årige Henning Carlsens nye film sgu. Og det er vel kun et menneske i sit livs efterår, der kan slippe af sted med at kalde sin film noget så gumpetungt og gammellummert. Filmen er baseret på en roman fra 2004 af den colombianske nobelprismodtager Gabriel García Márquez, hvori en 90-årig mand forelsker sig i en meget ung, prostitueret jomfru. Kontroversielt stof, som danske Henning Carlsen desværre ikke formår at omsætte til meget andet end en lummer fortælling tilsat smukke, solbadede billeder af Mexico, hvor filmen er optaget.
Rosa opstøver den purunge og ludfattige Delgadina, der til daglig syr knapper i skjorter. Men på selve elskovsnatten, hvor Delgadina er så godt som bedøvet på sovemedicin, betragter El Sabio hende blot. De to mødes nat efter nat hos Rosa – vistnok uden at fuldbyrde forholdet. Til gengæld oplever den store El Sabio en fornyet, kreativ opblomstring i sit journalistiske virke, og som 90-årig opnår han måske for første gang en følelse af ægte kærlighed.
De mange, skitseprægede hop frem og tilbage i tid bindes ikke sammen af et større mål for fortællingen. Ærlig talt er der ikke den store tiltrækningskraft ved en historie om en gammel liderbuk, der kræver en jomfru serveret for sig på sin 90-årsdag. Faktisk er man helst fri for at høre og se det udfolde sig overhovedet. Alle flashbacks kommer bare til at understøtte og vise filmens øjensynlige faktum frem: Her er en liderlig, selvisk og kold mand, der kun tænker med sin “dumme ven”. Klogt nok har Henning Carlsen da også valgt at nedtone, at jomfruen Delgadina hos Márquez kun er 14 år! I filmen nævnes hendes alder aldrig (og skuespillerinden Paola Medina var 29 under optagelserne).
“Erindring om mine bedrøvelige ludere” mangler helt åbenlyst plotfremdrift. Og det gør det ekstra svært at bevare interessen for en historie, der i sig selv har så mange antipartier. Til gengæld serverer Carlsen og medforfatter Jean-Claude Carriére (Louis Buñuels gamle samarbejdspartner) replikker og scener med både humor og varme. Aldrende Geraldine Chaplin får mest muligt ud af rollen som bordelmutter Rosa Cabarcas; i rullestol, snerrende med fed cigar i flaben af den kærlighedshungrende og ovenud latterlige El Sabio. Chaplin alene er grund nok til at indløse billet til filmen.
På billedsiden kvitterer mexicanske Alejandro Martinez med stemningsmættede, sepiagyldne scenerier, der placerer filmens fortælling i det grænseland mellem virkelighed, drøm og erindring, der er lige dele varemærke for Márquez som Carlsen. Men som Mike Newell også måtte sande tilbage i 2007, hvor han katastrofalt kastede sig ud i filmatiseringen af “Kærlighed i koleraens tid”, er Márquez en notorisk svær forfatter at filmatisere. Carlsen overkommer heller ikke opgaven tilfredsstillende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet