Farlige film – kun for børn
Udgivet 18. sep 2008 | Af: Benway | Set i biografen
Børn kan være så onde, hører man det tit bemærket, og selvom det er svært at være uenig, så forekommer det mig altid som en lidt bizar observation, eftersom den voksne verdens evner for ondskab på ingen måde står tilbage for ungernes. Snarere tværtimod. Måske er en mere grundlæggende tanke, at børn er lige så sammensatte som alle os andre, men at det er vores synsvinkel, der fremkalder en forventning om, at de skal være så uskyldige. Hvordan kan de være det, når de deler verden med os?
Den første i rækken er Heidi Maria Faissts “Frederikke”. Den handler om en pige, hvis forældre er blevet skilt, og som skal tilbringe weekenden hos sin mor. Det viser sig imidlertid, at moderen havde glemt, hun kom, og i stedet har sin nye kæreste på besøg, der for at gøre ondt værre har fyldt Frederikkes værelse med flyttekasser. Der er ikke rigtig plads til Frederikke længere, og mens hendes mors forhold går i krise, søger Frederikke ly på værelset. “Frederikke” er den mest neddæmpede og tilbageholdende af filmene, men faktisk også den af dem, der står stærkest tilbage med sin troværdige historie og nådesløse udlevering af forældreegoismen.
Den næste i rækken er den “The Happening”-agtige “Vi der blev tilbage” af Martin De Thurah. Den handler om en fæl fremtid i en lille by, hvor beboerne er grebet af rædsel. De voksne har gradvist mistet troen på fremtiden, hvilket viser sig at have den konsekvens, at deres blod bliver gråt, hvorefter de viljeløst forlader byen i en zombielignende tilstand. Tilbage er kun en håndfuld børn, der forsøger at holde håbet oppe. Filmen lægger sig i en mere typisk amerikansk stilart og er alene af den grund udsædvanlig set med danske øjne. Symbolikken er måske lige tydelig nok selv for en børnefilm, og filmens indledende præmis kan ikke rigtig følges til dørs, men den er meget stemningsfuld, flot filmet og fornemt suppleret af Mew-sangeren Jonas Bjerres musik.
“Farlige film – kun for børn” er bestemt fire interessante og ganske spændende værker, der alle flytter grænserne for, hvad børnefilm kan handle om. Heidi Maria Faissts første spillefilm, “Velsignelsen”, skulle være på vej, og Martin de Thurahs evner bag kameraet håber man også på at se meget mere til i fremtiden. Herligt er det under alle omstændigheder at opleve, at børnefilm kan være en så forskelligartet og divergerende størrelse som ungerne selv.
Filmene vises i Grand den 20. og 25. september og bliver sendt på TV 2 senere på året. Skoler og biblioteker har desuden mulighed for at hente dem på www.filmstriben.dk
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet