First Monday in May, The

InstruktionAndrew Rossi

MedvirkendeAndrew Bolton, Baz Luhrmann, Rihanna

Længde90 min

GenreDokumentar

IMDbVis på IMDb

I biografen08/12/2016


Anmeldelse

First Monday in May, The

2 6
Zoolander 3

Jeg troede, at “Zoolander” var en komedie. Jeg tog fejl. Nu viser “The First Monday in May” nemlig, at Ben Stiller som overfladisk tomheds-model var et nærmest socialrealistisk portræt af modens verden. For også i virkelighedens fashion-verden er der botox-læber, der læsper, når den tomme hverdag går hos mennesker, der synes, at fjer og perler er sådan rigtig vigtigt, ja, kunst ligefrem.

Det er Andrew Bolton, der er kurator hos The Met i New York, som vil bevise, at kjoler også er kunst. Så han vil lave en udstilling med tøj, kinesisk tøj. Og den åbner om kun otte måneder. Kan han nå det? Det bliver naturligvis aldrig virkeligt spændende, ligesom det bedagede kunstsyn bag heller ikke er det. For er kunst først kunst, når vi spærrer det inde på et museum? Nej. Det er der, at kunsten bliver kedelig. I stedet er stor kunst det, der møder mennesker. Maden, der smager. Musikken, der danser. Bogen, der bevæger, eller filmen, som begejstrer et publikum. Aldrig tøj, som ingen tager på. Allerhøjest en museumsgenstand.

Andrew forsøger ellers at ophæve det, han laver, til kunst med kunstverdenens klassiske floskler. Han siger fx ting som: ”Den kreative proces er min meditation,” hvorefter han igen insisterer på, at kjolerne skam er kunst. Måske. I så fald er det en lige så tom og hul kunst, som den Vogue-redaktøren Anna Wintour viser frem i sit blad. Hun er hovedperson i den anden halvdel, der viser, hvordan Anna med en Starbucks-kaffe i hånden kæmper med at arrangere det årlige velgørenheds-galla til fordel for kjoleafdelingen på museet. Hun vælger endda blomster og servietter selv, siger en af hendes mange assistenter. Selv Maude Varnæs ville være imponeret.

Det er Andrew Rossi, der synes, at det kunne være spændende med en film om Vogue og kunstkjoler. Som han gjorde det med “Page One”, hvor han fulgte verdens vigtigste avis, The New York Times, på vej mod avisdøden. Den mediedebat var vigtig; hvad gør vi efter aviserne? Mister vi noget? Bliver vi en fattigere kultur? I “The First Monday in May” er det største spørgsmål, hvor Anne Hathaway og George Clooney skal placeres på bordplanen, og hvor meget Rihanna egentlig koster at booke som underholdning?

Hun koster meget, men heldigvis får Vogue-Anna gratis med i prisen, at Rihanna fra scenen siger til de andre rige og kendte, at udstillingen på The Met handler om to kulturer, der mødes. Sådan! Det er kineserne dog ikke helt enige i. En kinesiske journalist har fået nok af drager og Ming-vaser, så hun spørger Andrew og Anna direkte, hvorfor de ikke viser den moderne mode fra Kina frem? Måske fordi Justin Bieber allerede har fået syet sin glitter-jakke med kinesiske orientalisme på fra Prada eller Dior eller et tredje tøjhus, der vil tjene penge? Eller måske fordi Andrew allerede er ved at få bygget en gigantisk Ming-vase midt i museet til udstillingen. Stor kunst…

Måske er “Zoolander” alligevel en komedie. Måske er det bare mig, der ikke har forstået, at “The First Monday in May” også er det. Det er i hvert fald sjovt, da Andrew Rossi krydsklipper fra Kim Kardashians enorme booty til den endnu mere enorme Ming-vase. Det bedste fra USA og Kina i ét klip. Det er næsten kunst.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Er mode kunst? Eller er tøj, sko og smykker bare noget, vi forbruger? De spørgsmål stiller dokumentarfilmen “The First Monday in May”, der handler om, hvordan mode og kunst forenes hos The Metropolitan Museum of Art i New York. Filmens instruktør, Andrew Rossi, undersøger i dette portræt, hvordan kostumer og kunst i særlig grad mødes til en af modeindustriens vigtigste begivenheder: ‘The Met Gala’, som hvert år afholdes af museet.

I filmen følger vi kurator for kostumeinstituttet, Andrew Bolton, i udarbejdelsen af museets modeudstilling ”China: Through The Looking Glass” fra 2015. Udstillingen er et samarbejde mellem Kostumeinstituttet og Afdelingen for asiatisk kunst på museet, og fremviser vestlig kinesisk-inspireret avantgarde mode side om side med traditionelle kinesiske artefakter, malerier, kostumer mm. Udfordringen for Bolton er, at ”China: Through the Looking Glass” skal forsøge at slå succesen fra Boltons tidligere udstilling: ”Alexander McQueen: Savage Beauty”, der blev en af museets største kunstneriske og kommercielle succeser i 2011.