Florence
Udgivet 24. aug 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
SF Studios har ikke forstået den film, de her distribuerer. De har barberet titlen ned. Fra originalt “Florence Foster Jenkins” til bare “Florence” for de danske biografer. For titelrollens fulde navn er den store pointe. Florence har sit musikalske hjerte fra familienavnet Foster, imens Jenkins er stemplet fra den utro eksmand, der har smittet gammelrige Florence dødssyg med syfilis. Hun kæmper for sit Foster imod Jenkins. Sit store hjerte til musikken kæmper imod sygdommen og bedraget i en dejlig dobbelt film.
Han elsker hende. Som en slags tante. Og det er altså ham, der bestikker og iscenesætter så Florence ikke skal møde modgang igen. Omverdenens ærlige mening – drengene, der pegede på den nøgne Kejser. Han er falleret skuespiller, der nu spiller sit livs rolle. Som hengiven ægtemand, der synes, at Florence synger godt. Det kræver godt skuespil! Og det leverer Grant. Han er blevet lidt ældre. Den drengede charme er blevet lidt slidt, hvilket bidraget godt til selvbedraget. Han er både kærlig og uærlig.
På den måde er “Florence” en mere positiv udlægning af Foster Jenkins’ besynderlige liv. Mere rolig og reel end den mørkere og mere satiriske “Marguerite”. Det samme, men anderledes. Og næsten lige gode. Og så er Meryl Streep altså en ret sjov dame. Påklædt som en påfugl med struttende fjer synger hun dejligt falsk. Hun nærmest sluger sin egen sang med lukket mund. Sikke en grimasse, imens krigens drenge hylder hende for hendes ægthed og hjerte.
Virkeligheden kan dog ikke holdes ude. Man kan ikke bedrage sig selv helt til enden. Den falske sang bliver afsløret, selv om en insisterende Hugh Grant vil det anderledes. Derfor bør SF heller ikke forsøge at bedrage med en titel, der slører det, det hele handler om. For hele den dobbelte energi i “Florence” kommer fra “Foster Jenkins”. Fra hjertet og bedraget. Og en række alt, alt for høje C.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet