Himlen falder
Udgivet 29. jan 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Fra instruktørens tekst til pressematerialet kan man læse, at han opfatter “Himlen falder” som en nødvendig film, der fortæller den historie, vi må og skal høre om den omtalte og tragiske Tønder-sag.
Filmen handler om Sara, der blev fjernet fra sit hjem som 11-årig. Hun blev placeret hos en plejefamilie, men til trods for at have haft en plejemor, der tilsyneladende er oprigtig bekymret for hende, har hun ikke ret meget styr på tilværelsen. Da hendes biologiske mor dør, bliver hun overvældet af savnet efter sin bror og beslutter at tage tilbage til Fyn og den familie, hun ikke har set i 17 år. Fremme ved begravelsen viser det sig, at hverken hendes bror eller far genkender hende, og hun vælger derfor ikke at oplyse, hvem hun er. Samtidig opdager hun også, at faren har fået to efternølere.
Filmen er instrueret af den debuterende Manyar I. Parwani, der også har skrevet manuskript, og som bestemt ikke lider under manglende ambitioner. Til gengæld er der noget vældigt tegnebordsagtig over filmen, der ofte føles som en løsrevet og meget løst skitseret konstruktion. Det virker næsten som om, at alle instruktørens pludselige indfald er blevet filmet og siden lagt sammen med en mere eller mindre tilfældig hånd, således at adskillelige scener opleves ganske vilkårlige i forhold til konteksten.
Mille Lehfeldt, som vi sidst så i “One Shot” og “Flammen & Citronen”, er velvalgt til hovedrollen og giver en lidt foruroligende afpillet fremtoning til det smudsige emne, men hun svigtes af et manuskript, der er så overgearet, at det nærmer sig det parodiske. Dick Kaysø spiller den forstyrrede far, men gives ikke nok plads til at bringe figuren hindsides klicheplanet. Tankerne flyver hurtigt mod Henning Moritzens rolle i “Festen”, som måske nok var et dumt svin, men ikke desto mindre også et sølle menneske. Her er skurkerollen til gengæld fuldstændig endimensional.
Der er i det hele taget ikke meget at rose ved “Himlen falder”, som med sine storfilmsambitioner citerer både fra “Oldboy” og “Amores Perros”, men som alligevel havde været bedre tjent med en mindre ambitiøs udformning samt den gode sans ikke at behandle sit emne, som om det var kulørt underholdning. Det er ikke blot himlen, men hele filmen der falder, og braget følger en hele vejen ud til parkeringspladsen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet