Indignation
Udgivet 23. nov 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Man får somme tider en overraskelse, når en film, man troede, var et fuldkomment originalt værk, i virkeligheden er en filmatiseret bog. Filmselskaberne fortæller nemlig ikke altid direkte, at de har nuppet en eller anden NY-times bestseller. Det er lidt som at indrømme snyd. Undtagen når forlægget er af en respekteret forfatter: Pynchon, Carver eller som nu Philip Roth. Navnet sælger en særlig idé om lødig kunst, der har en berettigelse i sig selv. Således også “Indignation”, en tekstbogs-krønike med måske, måske-ikke selvbiografiske elementer om den ateistiske jøde Marcus Messners oplevelser på en traditionel katolsk skole.
Alene ved at give sig i kast med en af de store amerikanske forfattere går instruktør James Schamus ned ad en særlig dybsindig sti. Og det er ikke kun fortællingens placering i 1950’ernes USA, der dufter lidt af Rød Orlik og Chesterfield. Han trækker også uret tilbage, til før nogle vilde franskmænd klippede tiden i stykker og gav forståelsen fingeren. Støt og roligt udfoldes historien i et tempo, hvor alle kan være med. Den eneste krølle er, at fortælleren Marcus, som i Wilders klassiker “Sunset Boulevard”, er død. “Indignation” er imidlertid ikke noget mordmysterium. Bare en tragisk rejse fra Ohio-college til Korea-krig. Slået som en perfekt cirkel på den kloge engelsklærers tema-tavle.
At han som ateist har sine problemer på en katolsk skole er ikke overraskende. Men Marcus Messner er også næsten religøst frelst i sin overbevisning, og jeg tog mig selv i at håbe på, at han retter ind. Bare for lige at få en pause. Den største force er, at det kvælende konforme Amerika fremstår som en fremragende grobund for netop vrede og indignerede følelser. Det er en kedel under tryk, der ikke for alvor bobler over, og derfor bliver desto mere ubehagelig at følge. Men det lange seje opgør med institutionen og de fortvivlede frem-og-tilbage følelser for den smukke Olivia er egentlig som skabt for romanens lange format. Som film betragtet får “Indignation” lidt for lidt ud af lidt. Nogle scener, der stikker dybt, omgivet af mere overfladiske skraveringer af den amerikanske middelklasse.
Det passer meget godt på Philip Roths persona og status, at han bliver solidt filmatiseret med en stærk skuespiltrio i Logan Lerman, Tracy Letts og Sarah Gadon. Alt er meget præcist og meget i orden. Årtiers samfundsspidende skrivearbejde bliver ikke besmittet med en enkelt berøring fra det slemme filmmedie. Mon ikke også Roth i det hele taget er tilfreds med, at “Indignation” er en forholdsvis 1:1-filmatisering med det samme udforskende blik på mandens transformation i mødet med kvinden? Langsom og insisterende tæt, som hvis man selv var i gang med læsningen i lænestolen. For en gangs skyld overrasker det ikke, at filmen først var en bog.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet