Jacob Holdt: Mit liv i billeder
Udgivet 4. okt 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg ved ikke, om Jacob Holdt eller instruktør Niels-Ole Rasmussen selv er klar over det. Men “Jacob Holdt: Mit liv i billeder” er endt som en film, der river masken af manden med de amerikanske billeder. Her afsløres han som liderlig antropolog og hyklerisk hippie, der får Pernille Skippers boligspekulation til i sammenligning at virke som den største sociale retfærdighed.
For da Holdt her i “Mit liv i billeder” opsøger de mennesker, han fra 1970’erne og frem tog billeder af, bliver der nu endnu mere tvivl om den danske fotografs forhold til sandheden. Han besøger Merrilyn Jones, men for hvide Jacob er hun reduceret til ’my first black girlfriend'. Hun er sort og kvinde for ham, men hun hedder altså Merrilyn, står der i Niels-Ole Rasmussens infotekst, hvor hun præsenteres som eks-kæreste. Problemet er bare, at hun selv benægter det. Hun har aldrig været kærester med hvide Jacob fra Danmark. Men det hævder Holdt og den her film – lidt af et overgreb.
Det, “Jacob Holdt: Mit liv i billeder” gør bedst, er at afsløre ham som luksus-hippie. En tidligere kæreste/elsker fortæller, at Holdt var for åbne forhold, når det altså bare kun var ham selv, der fik lov. Han fortæller selv, at han kaprede sin nuværende kone – hun er et trofæ, der skulle erobres. Det er han stolt af. På den måde åbenbares “Amerikanske billeder” også som ikke så meget en historie om de udsatte i USA, men alle de sorte kvinder, han erobrede. Og derefter tog billeder af. Til samlingen. En rigtig antropolog, der opdager det vilde Amerika.
Holdts hykleri udstilles totalt til sidst, da han generøst stiller et lokale til rådighed for en kvindelig moské. Til deres fredagsbøn. Den kvindelige imam vil gerne skrive religiøse citater på væggene. Ja, jo, men altså helst citater, der kan pilles ned igen, når bønnen er forbi, synes den generøse. Sådan er det, når man er bekvemmeligheds-humanist. Sådan ender portrættet af ham, der rejste til Amerika. Men om Jacob Holdt eller instruktør Niels-Ole Rasmussen er klar over, at det er den film, de har lavet, er jeg ikke sikker på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet