Kvinden der forsvandt
Udgivet 22. okt 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
“The Social Network” var dén film, der kondenserede det d. 21. århundredes første årti til essens. 00’ernes selviscenesættende imagepleje og kampen for at have adgang til de rigtige fester, folk og sociale lag blev perfekt indrammet i portrættet af Facebooks stifter, Mark Zuckerberg. “Kvinden der forsvandt” er en slags tematisk toer, der måske bliver essensen af tiden efter. Den tid, hvor der ikke var mere at like.
Igennem et sindrigt flashback-setup, hvor Amy voice-over-oplæser sin historie fra en dagbog, er den første time dedikeret en rendyrket thriller, som det var tilfældet i Finchers seriemorder-svendestykke, “Zodiac”. Alle gætter med. Betjenten, svigerforældrene, søsteren, parcelhusbyen og snart landets medier. Det gjorde jeg også. Forsøgte at give mening til alle spor; breve, blodpletter, glemte trusser, dagbogen og hvorfor er han ikke mere ked af det, ham Nick? Men så sker der noget. Der skiftes overraskende gear. Ikke fra tredje til femte eller omvendt. Nærmere fra krybende cruise control til psykopatisk bakgear. Som i Alfred Hitchcocks “Vertigo”, der nærmest genstartes halvvejs med et magisk mindfuck. Og så er det lige pludselig en helt anden film, der giver en hjælpeløs fornemmelse af at være en af Frank Underwoods marionetter.
I den forstand er ansigterne på Amy og Nick velvalgt castet. Ben Affleck er så all american som altid. Mr. almindelige flotfyr. Rosamund Pikes Amy giver endnu færre hints. Hun er den perfekte blanding af Claire Underwoods køligt stramme jeg-føler-ikke-en-skid-fjæs og så Kim Novaks vampede “Vertigo”-blondine, der kan få en klam stalker frem i de fleste. De to er så anonymt perfekte, at det, de spejler – en finansfucked verden, ægteskabstomgang og parcelshusdøden – står lige så skarpt som Jeff Cronenbeths billeder. Koldt distanceret som i “The Social Network” med et forfaldshøjdepunkt i afbildningen af et forladt indkøbscenter, der står som et postapokalyptisk monument over tiden før krisen. Her går gådens politidetektiv ned af defekte rulletrapper til der, hvor man engang kunne købe sig glad. Nu kan man kun købe stoffer, pistoler og piger. Og det ser ondt og ondt godt ud.
Pakket overlegent ind i Trent Reznors støj-melankolske lydunivers, er der masser at like i “Kvinden der forsvandt”. Det er en antitese til “The Social Network”. Festen er forbi. På den måde har David Fincher skabt verdens bedste tømmermændsfilm. Jeg er ikke helt kommet mig endnu.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet