Lampedusa in Winter
Udgivet 31. maj 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det begynder med et alarmopkald. En person i den anden ende behøver hjælp. Men det er ikke en parcelhusejer, der er ved at få tømt sit hus for Kählervaser, som nu ringer 112. Personen er ved at synke med en båd, der er på vej til den italienske ø Lampedusa. Det her er historien om Fort Europas forpost i Middelhavet. Det er hele verden samlet på 20 kvadratkilometer.
For det her er ikke en historie om flygtninge eller migranter. Eller hvilket mærkat vi nu sætter på de mennesker, der er på vej væk fra et mareridt med drømmen om noget bedre. Det er derimod en historie om øen. Om lokalsamfundet på Lampedusa. Den lille verden i den store. Neutralt betragtes fiskerne, der er vrede over, at mennesker kan komme videre til fastlandet, når nu deres fangst ikke kan. Vreden kanaliseres imod systemet og de fremmede, der har overlevet bådturen på 110 kilometer. En genkendelig og forståelig vrede, som Lampedusa ikke har patent på.
I midten af frustrationerne forsøger borgmesteren at hjælpe alle. En borgmester uden reel magt. For som i så mange andre sammenhænge, så er det ikke lokalt, at løsningen findes. Hverken på job eller flygtninge. De ansvarlige medvirker ikke i “Lampedusa in Winter”. Her er alle ofre. Og helt vildt almindelige. Som drengene, der går til fodbold, eller radioværten, der spiller den ny musik. De kan kun vente på, at verden finder ud af, at den europæiske fred ikke findes. At tusinder dør på vej med båd.
Intet menneske er en ø, siger man. Det samme bør også siges om Lampedusa. Det er ikke en ø alene i verden, men en del af Italien, Europa og hele verden. Det viser “Lampedusa in Winter” neutralt og uden ståhej. Bare et ene kamera, der insisterer på, at vi bør tale mere om Lampedusa.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet