Love
Udgivet 16. dec 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Dumme folk laver voldelige, pornografiske film, stiller dem på videobutikkens bagerste hylde og håber, at 14-årige teenagedrenge hvisker: “Tør du se ‘Human Centipede’?”. Smarte folk laver voldelige, pornografiske film, pakker dem ind i en debat om kunstnerisk frihed og håber, at de universitetsstuderende hvisker til hinanden over japanske filterkaffe: “Du bør se ‘Irréversible’!” Gaspar Noé er en af dem, der dygtigt danser rundt på grænserne mellem rigtig og forkert smag, og “Love” er endnu et chok. Ikke i kraft af bare pikke og bryster og kusser, men fordi den i stort set alle aspekter – dialog, plot og skuespil – er rystende ringe.
Det bliver ikke meget bedre, når han åbner munden og snakker og snakker lidt mere med sine elskere, Omi og Electra, i forcerede tirader om kærlighed og kunst. “Love” er et trekantsdrama, hvor følelser og tanker skriges ud. Så de er væk, og vi kan komme til at bolle i trekanter igen. Murphy elsker Electra, men gør Omi gravid i et øjebliks sindssyge eller noget. Den sårede Electra forsvinder dybere og dybere ind i en destruktiv verden af stoffer, indtil hun en dag forsvinder, og hendes mor ringer efter Murphy. Noé åbner ved telefonopkaldet og lader, ligesom i “Irréversible”, historien rulle baglæns, blot til meget mindre effekt.
Murphy har en stor og flot pik, men det er stort set også det eneste kød (undskyld), der er på hans karakter. Electra er en kliché af en kunstnerspire, der tør tage stoffer og blive kneppet bagfra (ooh la la), mens Omi er den franske fantasi om en frisindet blond skandinav. Karl Glusman, Amy Muyock og Klara Kristin spiller alle helt elendigt, og man må næsten formode, at de mest er med, fordi de er gudesmukke og ikke var bange for at vise hud foran et kamera.
Projektet i “Love” er ganske interessant: at skildre ægte erotik på film. Desværre, og overraskende nok, viser ægte erotik sig at være den mest fantasiløse, mekaniske gang pikspilleri siden “Mazurka på sengekanten”. Hvorfor alt derimellem nærmest er dilettantisk udført, er en pointe, der går hen over hovedet på mig. Noget med at livet uden for dobbeltsengen er kunstigt og fuld af tom snak? Dumme karakterer, dumme dialoger og dumme valg. Måske er jeg for dum til at forstå, hvor klogt det er.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet