Meeres Stille
Udgivet 17. maj 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
”Nein, nein, nein!” udskriger en tysktalende Charlotte Munck, da hun 95 minutter inde i “Meeres Stille” bliver udsat for klavermusik. En ukendt mand, der måske er et spøgelse, har kort forinden forladt det afsides sommerhus, som Muncks rolle med mand og datter holder ferie i. På dette tidspunkt aner jeg stadig væk ikke, hvad der foregår. Og det er en del minutter siden, at jeg egentlig var interesseret i at finde ud af det.
Det er ligegyldigt, fordi Fezers eget manuskript er ligeglad med at fremme og indramme mysteriet. For der er noget galt med Muncks skøre kvinde. Hænderne sover, og hun fortrænger noget. Men selv om der er en simpel forklaring til slut, der forsøger at være logisk, så er det ikke den film, som Fezer har lavet frem til den simple forklaring. I stedet er det en fremmed på besøg, der har det samme tøj på som ægtemanden. De spiller bordtennis. Og så inviteres den fremmede på middag, men den bliver aflyst, da Munck bliver psyko-skør som Rosemary. Men hun har ingen mystisk baby i maven. Eller andet til at holde interessen.
For jeg er helt og aldeles ligeglad med, at håndklæderne på tørresnoren er blevet byttet ud med sokker. Fordi “Meeres Stille” er ligeglad med det. Og dens karakterer. Den dyrker ikke sin egen mystik, men i stedet lader Munck være en urimelig og uudholdelig kunstnerkvinde, der lytter til musik fra en discman. Nu rejser hun sig. Går ud til ham måske-spøgelset, som står ved et træ. Musikken spiller videre uden for afspilleren. Hun fortæller datteren, at nogen er død. Det bliver holdt hemmeligt, men for min skyld må de gerne beholde den hemmelighed for sig selv.
Det kunne ellers have været spændende nok at have spekuleret en films tid i, hvorfor Charlotte Munck ikke vil lytte til klavermusik mere. Det synes “Meeres Stille” bare ikke selv. Den synes, at regn på blade er bedre. Til det må jeg bare sige: ”Nein, nein, nein!”
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet