Miles Ahead
Udgivet 27. jul 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Hvis du vil fortælle en historie, så fortæl den med stil, maan. Sådan irettesætter Miles Davis journalisten Dave Barden i begyndelsen af “Miles Ahead”. Det er Don Cheadle, der siger ordene. Heldigvis har han også lyttet til dem. Han er nemlig både hovedrolleindehaver og debuterende instruktør i det her skæve bio-pic, der minder mere om en buddy-detektiv-komedie end en typisk omgang vugge-til-grav Oscar bait. I hvert fald halvdelen af tiden. Hvis bare Cheadle havde stolet lidt mere på sin stil og sin vinkel på stoffet, havde “Miles Ahead” været fremragende.
Det er sjældent, at biografiske film er så stiliserede i tonen. Det minder mere om en genrefilm end om virkelighed. Det er langt fra oplagt. Men det er godt fundet på. Det får nemlig nogle af Miles Davis’ karaktertræk frem i forgrunden. Det uberegnelige. Det farlige. Hans hæse, raspende stemme afslører en livsstil, hvor ordene ‘nej tak’ har været en sjældenhed. Han klæder sig som det stereotypiske billede af en 70’er-alfons. Han trækker sin pistol i tide og utide. Og han tøver ikke med at trykke på aftrækkeren.
Hvis “Miles Ahead” havde holdt sig i det spor, ville jeg fortsat have befundet mig i en tilstand af stående applaus. Men desværre er fortællingens andet spor lige så uinspireret som det første er overraskende. I en række flashbacks fortælles historien om en yngre, mere respektabelt udseende Davis, der forelsker sig i danseren Frances Taylor. Hun bliver hans første kone. De bliver skilt efter otte års ægteskab. Han bliver nemlig lidt mærkelig, lidt kontrollerende, lidt stofafhængig. Men på bunden en god, kærlig fyr. Det er formentlig lidt af en tilsnigelse. I virkeligheden var han en misogyn satan, der tævede sine koner. Angiveligt bijobbede han også som alfons i en periode. Den Davis er fraværende fra de pæne flashback-scener.
Hvis Cheadle havde været tro mod sin stil, havde han vist mere af den grimme Davis i flashback-scenerne. Bagsiden af den hårdkogte, kæphøje satan. Kærlighedshistorien om musen, The One That Got Away, føles alt for konventionel i en ellers enormt mærkelig bio-pic. Come on, Cheadle. Hvis du vil fortælle en historie, så fortæl den med stil, maan.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet