Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Udgivet 28. sep 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Modsat gængs opfattelse går tiden ikke fremad, men i ring. Et vigtigt faktum i “Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children”. Og vel egentlig også for manden bag. Tim Burtons nye film er så Tim Burton’sk i udtryk og indhold, at det er overraskende, Tim Burton ikke selv er kommet på idéen. Men hans hyggelige horror med strejf af sort melankoli, som fx “Edward Saksehånd” eller “Corpse Bride”, lever sit eget liv nu. Et liv som Ransom Riggs, forfatteren til “Miss Peregrine”, tydeligvis har ladet sig inspirere af – med en hyperpopulær bogserie til følge. Burton filmatiserer filtreret Burton.
“Miss Peregrine” er derfor det let gotiske gys a la Henry James eller Oscar Wilde, der når at kilde lidt på rygraden, men aldrig bliver fuldt ud skrækindjagende. Riggs’ målgruppe er de eftertragtede young adults. Målgruppe og hovedpersoner er på samme alder, og pubertetsmareridtet er mere centralt end det med tentakler og store tænder. Den ensomme Jacob føler sig kun hørt af sin farfar, som alle andre tror er gak. Da han dør på grusom vis, sender hans gamle breve og fotografier Jacob på en rejse til Wales for at finde Miss Peregrines børnehjem.
I det hele taget er “Miss Peregrine” som filmatiseringer er flest. Pumpet med information og snak i den første halvdel og på forpustet jagt på et klimaks i den anden. Det bliver til voice-over og ‘Ok Jacob, nu fortæller jeg det hele’, efter Eva Green ellers har holdt mund i en time. Hun er egentlig perfekt som Miss Peregrine, men mest fordi det ned til kjolesømmen er nøjagtig samme rolle som i “Penny Dreadful”. Samuel L. Jackson valser nok engang ind og stjæler skurkagtigt en skurkerolle, men han er mere irriterende end ond. Både slås- og charmekampen taber han til Asa Butterfield og især Ella Purnell, der er mere “Alice i Eventyrland” end begge Tim Burtons film tilsammen.
Han har været inde i en dårlig stime, så nu slutter han cirklen og vender tilbage til det, han kan. Om Tim Burton denne gang bliver hængende hos de sælsomme outsidere, vil tiden vise, men dette første forsøg gør ham ikke fuldstændig til ‘Tim Burton’-Tim Burton igen. Der er mørke og mærkelige børn, levende dukker og forbudte haver. Men det er ikke visuelt overrumplende eller gennemført originalt som tidligere. “Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children” virker som et lidt rutinepræget forsøg på at se sig selv i troldspejlet. Er tiden gået i stå for Tim Burton?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet