Nawals hemmelighed
Udgivet 16. aug 2011 | Af: Sarahih | Set i biografen
Allerede fra anslaget i “Nawals hemmelighed” bliver man – til tonerne af Radioheads dragende sang “You and Whose Army?” – trukket ind i en verden, som skaber kuldegysninger og en følelse af uro i kroppen. En følelse, der aldrig rigtig forlader én igen. Det er kombinationen af den førnævnte sang og i særdeleshed den visuelle side, som skaber denne stemning, og man er som fastlåst til biografsædet igennem resten af filmen.
“Nawals hemmelighed”, instrueret af canadieren Denis Villeneuve, er konstant uforudsigelig i sit handlingsforløb, hvilket er filmens største styrke. Dertil har den en sindsoprivende slutning, som sætter et bombastisk punktum på en medrivende rejse igennem tid og rum – en slutning, der stadig kan hjemsøge sin seer flere dage efter, at man har set filmen.
En anden bemærkelsesværdig karakter er notaren Lebel. Rollens indehaver, Rémy Girard, er tidligere blevet fremhævet af New York Times som værende blandt de 20 bedste skuespillere i verden, men i rollen som Lebel formår Girard slet ikke at træde ud af Lubna Azabals skygge. Det er skuffende set i forhold til hans imponerende CV. “Nawals hemmelighed” var nok ikke en del af det repertoire, som New York Times havde i hænderne, da de i sin tid placerede Girard på deres prestigefyldte liste.
Politik, religion, kærlighed og had er bare nogle af filmens grandiose temaer, som instruktøren Denis Villeneuve tager under både kærlig og fornem behandling. Desuden undlader Villeneuve at præcisere nøjagtigt, hvor vi befinder os i tid og rum igennem filmen, hvilket gør den mere åben for fortolkning af den enkelte biografgænger.
Når man som instruktør vælger at fokusere på så mange store, kraftfulde temaer og at fortælle så meget på små to timer, kan det desværre godt blive en smule svært at følge med indimellem – særligt når man skiftevis følger Nawals rejse i 1970’erne og Jeannes rejse i nutiden, hvor de begge møder en hel del mennesker, som man skal forsøge at holde styr på. Villeneuve har forsøgt at dele filmen op i kapitler med forskellige titler, men tidsspringene er indimellem så dramatiske, at filmens flow hæmmes en anelse. Dette er dog også den eneste kritik, som “Nawals hemmelighed” skal høre herfra.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet