Requiem for the American Dream
Udgivet 19. okt 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Noam Chomsky har tre lange hår på sin næse. Ikke hår hængende fra sin næse, men uden på selve næseryggen. Dem kiggede jeg meget på, imens jeg så “Requiem for the American Dream”, hvor den amerikanske rockstjerne af en venstrefløjs-filosof holder enetale om problemerne med det amerikanske system. For selv om jeg er enig i det meste, så er det så kedeligt fremført, at koncentrationen knækker til fordel for kig på de tre lange hår på næsen.
Chomsky har netop ingen indflydelse. Men det var nok en god idé, hvis han fik det en dag, i stedet for at Ayn Rand og Ronald McDonald leder os frem mod næste katastrofe-jul med bankpakker til alle de uartige børn. Den dårlige nyhed er, at manden med de lange hår på næsen heller ikke får mere indflydelse efter “Requiem for the American Dream”. Ingen orker at lytte, når en gammel mand, der ligner en gammel mand, toner frem og dækker hele skærmen med sit store hoved, imens han belærende taler os igennem sine 10 principper for koncentrationen af rigdom og magt. En efter en efter…
Den teori er så god, at jeg gerne havde set en kritiker forsøge at tage til genmæle. En af Alan Greenspans drenge, der kun tilbeder én Gud – dereguleringen, der findes i den kirke, som kaldes økonomi-studiet. Men her er der ingen, som får genmæle. Det er enetale, som kun lige kan svinge sig op til at referere liberalismens farmand, Adam Smith, når han da ellers er enig med Chomsky selv.
Dokumentargenren er elendig til at behandle det her stof. Det er altid noget med en voice-over og mange tal – og så er det altså ligegyldigt, om det er Matt Damon, der lægger stemme til “Inside Job”, Michael Moore med “Capitalism: A Love Story” eller gamle Chomsky her. Det bedste bud er stadig Adam McKays sorte komedie, “The Big Short”. Der lyttede jeg bedre efter, når Margot Robbie i et badekar fortalte om subprimes. Det burde de langhårede lære af.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet