Shorta
Udgivet 7. okt 2020 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Perkere holder med Arsenal, og pansersvin holder med Real Madrid.
Det konkluderer ghettodrengen Amos og politibetjenten Mike – én ting kan de da blive enige om.
Så skarpt er fordommene og de to grupper udtalt i “Shorta”, hvor politiet ser ballade, når de ser en ung fyr i en ghettoblok, mens drengene ser urimelige fordomme, når panserne ’tilfældigt’ kropsvisiterer endnu en brun.
Begge dele er sandhed og løgn i hvide Anders Ølholm og Frederik Louis Hviids intense actiondøgn i “Shorta”.
Hvorfor nævner jeg hudfarve? Det betyder vel intet? I teorien, nej. I praksis er jeg ikke så sikker.
Tag ikke fejl, “Shorta” – der er mellemøstligt slang for politi – er fremragende. Men min fornemmelse er, at den kunne have været uforglemmelig.
Det skyldes, at det er umuligt ikke at sammenligne “Shorta” med hovedværket “Underverden” – den bedste danske film siden “R“.
I “Underverden” havde de brune i ghettoen et eget ansvar – Dar Salims hævner krævede handling af sin far, der sad fast i ghettoen og så parabol-fjernsyn fra Mellemøsten.
Den slags er sjældent i et filmmiljø, der hælder politisk korrekt til venstrefløjen, hvor man nemt bruger ‘R-ordet’ – RACIST!
Men “Underverden” kunne slippe af sted med det, fordi brune Fenar Ahmad var afsender. Han kommer selv fra underverdenen – derfor tør han, tror jeg.
Det gør Ølholm og Hviid ikke. Og derfor anholder de to hovedrolle-betjente uprovokeret den dydige Amos inde i Svalegårdens triste beton.
Og derfor møder den værste af de to betjente – spillet bedst af Jacob Lohmann – naturligvis Amos’ super-integrerede sygeplejerske-mor, da det ser værst ud.
“Shorta” spiller sit pæne offerkort, når de hvide betjente trænges op i en ghettokrog af de brune bandemedlemmer – havde Fenar Ahmad gjort det samme?
Det tror jeg ikke.
Det er nuancer til en fed film, der insisterer på netop nuancer. At alle betjente ikke er pansersvin – at alle brune drenge i et social boligbyggeri ikke er medlem af en bande.
Konkret handler det om en good cop og en bad cop, der patruljerer ghettoen sammen i kølvandet på et hvidt politidrab på én af de brune.
Det forvandler derefter “Shorta” til en dansk “The Raid”, hvor politiet er fanget i et socialrealistisk helvede af helvedes vrede unge på scooter med molotovcocktails i hånden.
Samtidig stikker Ølholm og Hviid til den rådne politikultur, hvor man ikke stikker en makker.
Sådan bliver “Shorta” moralen fra “Den skyldige” og intensiteten i “Underverden”, hvor to stammer – vrede brune og hvidt politi – går amok, fordi de andre startede.
I en sådan sort/hvid tribal-verden af hjernedød macho er det velgørende, at Ølholm og Hviid peger på, at alle ikke holder med enten Arsenal eller Real Madrid.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet