SPECTRE
Udgivet 29. okt 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hvis “Skyfall” var Bond Begins, en kølig og klinisk genstart af 007-universet, så er “SPECTRE” en Bond-film med store bogstaver. Den hilser på groft sagt hele bagkataloget af øvrige 23. film i serien. Så det næsten bliver kitsch i forsøget på at samle fangearmene fra Daniel Craigs tidligere tre skurke – Le Chiffre, Dominic Greene og Silva – under ét ikonisk blækspruttehoved. Én bestemmer over dem alle. “SPECTRE” kender sin historie.
Videre til et snefort, der minder ikke så lidt om det fra “I Hendes Majestæts hemmelige tjeneste”. Her gemmer den obligatoriske babe sig. Hun tager med Bond på orientekspres, som han rejste med i “From Russia With Love”. De leder efter en skjult forbryderfæstning som den fra “You Only Live Twice”. Og sørme også om ikke en hovedskurk kommer forbi, der fortæller sin plan i torturlaboratoriet. Præcis som i “Goldfinger”. “SPECTRE” føles sjældent som sin egen, men derimod som en hyldest til de 23 andre. Til Bond-familien.
Selv om familiesporet fra “Skyfall” fortsættes, så er det til gengæld slut med det nedtonede. Nu er der meget mere Q, M og Moneypenny. Evige oneliners, der dog overgås af 007 selv, som er så Roger Moore-kæk som aldrig før. Han redder lækker dame, der er med, fordi hun er netop det. Hun siger alvorligt, at han kun har givet hende fem minutter yderligere at leve i. ”Så kan vi vel nå en drink,” lyder svaret, der egentlig er en klassisk Bond-opfordring til sex. Sådan har hele “SPECTRE”-galleriet altid en smart kommentar parat, imens verden rejses tynd fra Mexico til Rom, Østrig til Marokko. Sam Mendes har på alle måder skiftet gear fra “Skyfall” til “SPECTRE”. Ikke til et bedre gear, men derimod et større et. Fra en elegant, nostalgisk Aston Martin til en potent sportsvogn, der spyr ild ud af enden.
“SPECTRE” er ikke i sig selv så imponerende. Men som afslutning på Daniel Craigs Bond-æra såvel som Sam Mendes lidt mindre tofilms-visit så er den et punktum, jeg kan leve med. Der var aldrig en samlet idé fra “Casino Royale” frem til nu, men Christoph Waltz’ blækspruttehoved får det næsten til at virke sådan.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet