Storkene
Udgivet 5. okt 2016 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Det er storken, der kommer med babyer. Sådan har sexforskrækkede fædre ofte løjet for sønnike, men nu er det også præmissen for en animationsfilm. Sammenligner man med Pixar, der gav følelseslivet en hel indre verden at boltre sig i med “Inderst inde” og opbyggede et parallelunivers kun dedikeret til uhyrerne under sengen i “Monsters Inc.”, så virker babyleveringen i “Storkene” lige så overbevisende som fædrenes hvide løgn.
Det er i skellet mellem, hvad man forventer af storke, og hvordan de rent faktisk opfører sig, at morskaben findes. På den måde er det sjovt, når hovedpersonen Junior, der ellers har styr på det hele, kommer op til sin onde chef Hector, stemmespillet af real life ond chef Peter Aalbæk Jensen, og prompte kvajer sig. Ikke desto mindre bliver Junior lokket med chef-job, hvis han altså bare fyrer firmaets fejl, Tulle forældreløs.
Nu er det som bekendt ikke hvad, men hvordan. Hvor en animations-fætter som “Det regner med frikadeller” kigger på, hvordan et lille øsamfund ville reagere, hvis regn pludselig en dag var byttet ud med vaniljeis, så rejser “Storkene” bare rundt i en mere fjollet version af vores egen verden. Ideen om at kvinder slet ikke behøves at føde berøres ikk, I stedet får vi en ulveflok, der kan lave sig om til en U-båd. Det er da også meget morsomt, men hvad har det egentligt med noget at gøre?
“Storkene” er en sand metervare lavet med lige præcis nok humor og dygtighed til ikke at være kedelig. Min tid var ikke spildt i selskab med de mærkelige fugle, men jeg kunne ikke undslippe følelsen af, at “Storkene” lige så godt kunne have nøjes med blot at være noget forældre fortæller om, når børn spørger, hvor babyer og middelmådige animationsfilm kommer fra.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet