Syv minutter over midnat
Udgivet 7. dec 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Historier er ikke bare historier. De kan sige ikke så lidt om den virkelige verden. Som i “Pans labyrint”, hvor Francos fascisme blev børneforklaret med en historie om en fantasifuld faun, der ville bestemme over Ofelia og hendes mor. Samme greb bruges nu her med følelsesovervældende fantasi, når et monster kigger forbi for at bearbejde det faktum, at Conors mor er ved at dø af kræft.
For det handler ikke så meget om det ydre monster, men derimod det indvendige fra maven, som bare får lyst til destruktivt at smadre mormors stue i frustration over, at mor mister håret og livet til kemo. Det forklarer en afpillet Felicity Jones i rollen som mor, da hun sætter den originale “King Kong” på filmfremviseren. Hvorfor vil de dumme mennesker dræbe monster-aben, vil Conor vide. De frygter det, de ikke forstår, lyder det livskloge svar. Og netop Conor har så svært ved at forstå, hvorfor mor skal dø af kræft. Det frygter han.
Det er “Gummi-Tarzan” i Hollywood-klassen det her. En klog fortæller fortæller historier, der ikke nødvendigvis ændrer på den barske virkelighed, men som gør, at du kan lære at leve med den. Forstå den. Som i det første eventyr, hvor heksen ikke er ond, og den folkekære prins måske er det modsatte. Her er det ikke som i Snehvide, hvor prinsessen nødvendigvis vågner til slut. Derimod er det komplekse historier, der fortæller noget om det der altid så komplekse liv, hvor de gode ikke altid får lov til at leve så lang tid, som de har fortjent.
Det næste spørgsmål er så blot, om J. A. Bayona kan håndtere et endnu større monster; Universal Pictures og “Jurassic World 2”. Han ved i hvert fald, at historier ikke bare er historier. Når de er bedst, så fortæller de noget om den virkelige verden. Præcis som historien om “Syv minutter over midnat”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet