Tanna
Udgivet 5. okt 2016 | Af: Mikkel Twomey-Madsen | Set i biografen
“Tanna”, som er baseret på sande begivenheder fra 1987, spilles af Yakel-folket selv. Det er deres historie. Vi oplever den gennem deres fortolkning. Den er godt nok instrueret af Martin Butler og Bentley Dean – som ikke er en del af Yakel-stammen – og som for nylig er blevet valgt som det australske Oscar-bud til den kommende uddeling, men det er Yakel-folket, der selv er drivkraften.
Vi befinder os på titlens ø, Tanna, en del af stillehavsrepublikken Vanuatu. Der lever Yakel-folket i et med naturen. Med skørter af græs og blade, der dækker det allermest nødvendige. Ganske idyllisk ser det ud. Men som stammens Shaman fortæller, så var det her britiske Kaptajn Cook og hans mænd gik i land en dag for mange år siden. Det moderne samfund presser sig på. Stammerne omkring dem er begyndt at bære tøj, og dystre bygninger tager træernes plads.
Der er rigeligt med naturligt lys i de flotte billeder. Vulkanlys, stjernelys og hvad man ellers kunne tænke sig. Måske bliver billederne næsten for flotte. Lyset skal bruges med måde, men Butler og Dean ender med at slukke det i slow-motion og overvældende musik. Det lægger ud med at være simple stemmer i kor i stil med indledningen fra “Den tynde røde linje”, hvor Jim Caviezel lever med de indfødte. Men her bliver der smidt for mange instrumenter oven i koret, så det ender med at minde mere om sentimental muzak a la “Gladiator”.
Men det er stadig flot. Det er svært at gøre Vanuatus landskab kedeligt. Der er scener oppefra, der får naturen til at overvælde, imens scenerne med Wawa og Dain, der løber gennem skoven, er helt nede på skovbunden, hvor insekterne kravler. De er gode begge to. Det er deres historie, og de mister den på intet tidspunkt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet