Theeb
Udgivet 8. mar 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Autentisk. Det er et irriterende tillægsord. Misbrugt af sproglige sabotører, der bruger det som en betegnelse for forstokkede idéer om ægthed, der af uransaglige årsager anses som gode i sig selv. Men her er ordet ikke til at komme udenom. “Theeb”, Jordans første Oscar-nominerede spillefilm, er nemlig en af den slags film, der har autenticiteten som det højeste ideal. Det er en film om beduiner, spillet af beduiner, optaget i beduinernes eget, ufremkommelige ørkenmiljø. Alle rekvisitter er håndlavede af selv samme beduiner, der har taget aktiv del i hele den kreative proces. Den debuterende instruktør Naji Abu Nowar har med åbenhed og empati skabt en fortælling, der strømmer frit fra et fremmed selv, der sjældent har haft en egen, autentisk filmstemme.
Handlingen udspilles i 1916, hvor en engelsk soldat og hans jordanske følgesvend ankommer til en beduinlejr og beder om at blive eskorteret gennem ørkenen. Der er brug for en stedkendt guide, der kan vise vej fra brønd til brønd. Det er en farlig opgave. For ørkenrøvere og banditter lurer overalt på ruten. Det ville være lettere at sende de to gæster af sted på egen hånd. Men beduinernes skik foreskriver, at man er gæstfri og hjælpsom over for fremmede. Selv dem, man ikke bryder sig om. Et kodeks, der er vokset frem af de barske omgivelser, hvor man hurtigt kan havne i en situation, hvor man har brug for fremmedes hjælp og barmhjertighed for at klare sig.
Det hele er optaget i den samme ørken, hvor David Lean skød “Lawrence of Arabia”. Der er stadig lige så storslået og barskt, som da Peter O’Toole, Omar Sharif, Anthony Quinn og Alec Guinness skabte storfilmshistorie i 1962. Men denne gang får biografgængerne lov til at opleve det fra de lokales synsvinkel. De får endelig lov til at spille hovedrollen i deres egen historie i stedet for at agere eksotisk kolorit i en hvid mands heltekvad. Det resulterer i en filmoplevelse, der er anderledes end flertallet. Et nyt perspektiv oversat til filmsprog.
I “Theeb” er autentisk ikke bare et irriterende tanketomt plusord. For instruktør Nowar giver et ellers filmfremmed folk en egen filmisk fortællerstemme. Beduinerne, som plejer at være de fremmede, når de endelig optræder i en film, får her lov til at være sig selv. Og jeg har fået lov til at se en fjern kultur præsentere sig selv i et medie, jeg kan forstå.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet