Untamed, The
Udgivet 21. dec 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
“The Untamed” sætter modenheden på prøve. Enten formår man at holde fokus på dens gravalvorlige tema: Hvordan den mexicanske machomaskulinitet og samfundets iboende homofobi bidrager til at holde Mexicos ekstreme voldsspiral oppe i omdrejninger. Eller også tager fnisetrangen magten og får den selvhøjtidelige stemning til at klaske sammen, når en computergenereret kneppeblæksprutte fra det ydre rum penetrerer alt og alle med kraften fra en tonstung symbolik bag sine slibrige tentakler. Jeg må med skam melde, at jeg hører til i sidstnævnte kategori.
Ikke mindst med tanke på instruktør Amat Escalantes tidligere bedrifter. Hans seneste succes, “Heli”, skaffede ham prisen som bedste instruktør i Cannes i 2013. Den udmærkede sig især ved sin nøgterne, ekstremt realistiske skildring af den afstumpede vold, som de lokale narkokarteller plager samfundet med. Især én scene har brændt sig fast som eksempel på det, Escalante er frygteligt god til: Et offer, der hænger i en krog fra loftet. Han har fået tæv med et bat, så han er halvt bevidstløs. En af bødlerne hiver bukserne af ham, pøser tændvæske i hans skridt, lader det brænde. Helt nonchalant og rutinepræget i bevægelserne. Forbrydernes småbrødre spiller Wii i sofaen lige ved siden af. Moren laver mad i det tilstødende køkken. Deres manglende reaktioner gør den vanvittige scene endnu værre.
Der er egentlig nok dramatiske forviklinger i den familiesituation til en hel film. Måske er det endda allerede for meget. Men da Veronica bliver venner med Fabian, lukker hun rumvæsenet ind i trekantsdramaet. Da bliver det helt sikkert for meget. Snart knalder det sig gennem samtlige kropsåbninger hos samtlige karakterer. Det bliver et mærkeligt tvetydigt billede på alskens undertrykte drifter, afledte frustrationer, vold og afmagt. Forløser, forsoner og hævner på én gang. Og svær ikke at smile lidt af, når samtlige tentakler arbejder på højtryk i de engang så hvide lagener.
Sci-fi-overbygningen finder sig aldrig helt til rette i Amat Escalantes realistiske portræt af den voldsavlende, mexicanske machokultur. Sexturisten fra rummet er alt for uklart som symbol til for alvor at kaste nyt lys på det socialrealistiske drama. I stedet ender den et sted mellem kuriosum og comic relief. Jeg fniste de forkerte steder. Det er sjældent et godt tegn.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet