Vores sidste tango
Udgivet 6. apr 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
De rige har mange glæder. Og de fattige danser tango. Der er masser af argentinsk lidenskab i danse-dokumentaren “Vores sidste tango”. En rejse i kunst og kærlighed fra Buenos Aires til Broadway. Det er historien om Juan Carlos Copes og María Nieves, der dansede sig ud af den argentinske slum og udbredte tangoens toner og trin til resten af verden, mens deres dramatiske forhold gik fra forelskelse til foragt. Historien fortælles delvis gennem fortolkende tango-koreografi. Skævt, til tider smukt, men også meget fremmed for en kølig nordbo som mig, der aldrig har slidt sålerne af et par dansesko.
En ting er de dramatiske rekonstruktioner og de fortolkende dansescener. Dem er der mange af. Og der bliver ikke gjort meget for at indvie tango-novicer som mig i dansens sprog. Det bliver tungt, når den umiddelbare fascination har lagt sig. Det hjælper, når vi kommer med bag om dansen, til prøverne, hvor virkelighedens María Nieves instruerer de dansere, der portrætterer hende og Juans yngre inkarnationer. I begyndelse dansede de tæt, forklarer hun. Tættere end trænede tango-dansere gør nu til dags. Dengang handlede det hele mere om lidenskab. Men efterhånden som trinene blev mere avancerede, og de kunstneriske ambitioner voksede, blev omfavnelsen til afstand. Et kærlighedsforholds forfalder og forandres til noget andet, der overvinder de knuste hjerters lyst til at give fanden i det hele: Et liv i tangoens tjeneste. Smukt og subtilt fortalt.
Juan er mest af alt en biperson. Det er María, der fortæller, mens Juans klassiske talende hoved kommenterer uden omsvøb. Jovist, han var utro. Han er jo en mand, som han siger. María troede hun ejede ham, men det var han, der ejede hende. Han legemliggør tangoens macho-poseren i hele sin fremtræden. Han forlod María, fordi hun var uudholdelig. Med den type kontante udmeldinger holder han refleksionerne på afstand, hvorfor den side af fortællingen aldrig bliver mere end et brysk kommentarspor.
Der er masser af overskud i German Kral dokumentar om, hvordan argentinske fattigfolks foretrukne fodflytteri blev et verdensomspændende underholdningsfænomen. Og der er rigeligt drama i historien om tangoens førstepar, hvis kunstneriske succes kostede dem kærligheden. Jeg er godt nok ikke blevet klogere på, hvad tangoen kan som kunstform. Men måske er det den slags, man bliver nødt til at springe i danseskoene for at lære?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet