Walking Distance
Udgivet 17. feb 2016 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Det er ikke det ydre, der tæller. Men det indeni. Budskabet er lige så gennemtygget, som det er politisk korrekt, men vi har åbenbart brug for at få det at vide igen og igen. I denne omgang er det den mexicanske film “Walking Distance”, der fortæller, at morbid overvægt ikke betyder, at man skal være trist og ensom. Den er sentimental og forudseelig, men man skal sgu være en kold satan for ikke at glædes ved dens oprigtige hjertevarme og optimisme.
Det meget direkte og ikke altid lige elegante filmsprog kan dog ikke skygge for hvor sympatisk Luca Ortega spiller rollen som Frederico. Den store mand med det vindende smil og det lave selvværd er som en bamse bygget til at modtage omfavnelser, og det er nærmest umuligt ikke at holde af ham. Hver gang den store mand tager et skridt på de korte ben, er vi ved hans side og håber på, at den overhængende fare for slagtilfælde ikke bliver til virkelighed lige nu.
Få film er lige så charmerende som “De urørlige”. Det er “Walking Distance” heller ikke. Til gengæld virker den knap så glamourøs og langt mere nede på jorden. I “Walking Distance” flyves der ikke livsbekræftende i faldskærm, men mere jordnært følges Fredericos kamp for at booke et weekendophold hos det lokale rejsebureau samt den barnlige glæde ved den nyfundne fotografihobby. Begivenhederne er mindre i skala. Men følelserne er store som Frederico.
Som i en klassisk følefilm, så lærer alle noget undervejs. Og mod slutningen er de blevet bedre og mere hele mennesker. Den endestation overrasker aldrig. Det er på den måde ikke en film, der udfordrer eller giver et nyt perspektiv på tilværelsen, men de ubehageligt høje tal på ens egen badevægt kommer til at virke en smule mindre skræmmende. Og så er det nu rart at få bekræftet, at det er det indre, der tæller. Hvis du ikke lige vidste det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet