Weiner
Udgivet 24. jan 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er ikke løgn. Han hedder Weiner, og han tager billeder af sin wiener og sender til fremmede kvinder, som ikke er hans kone. Og så var han demokraternes næste store politikerhåb. Inden det offentlige dickpick. Nu forsøger Anthony Weiner at rejse sig igen i “Weiner”.
Han mister 10 procent på en uge. Føring bliver til nederlag. Sådan var det også i 2011, da den første Weiner-skandale udfoldede sig. Obama anbefalede, at Weiner trak sig. Straks derefter trak Weiner sig ud af embedet som kongresmedlem. Men to år efter er det næsten glemt igen. Hvilket er den anden side af medie-pointen i “Weiner”. Du er færdig i øjeblikket, når shitstormen raser. Men to år senere stormer medie-forargelsen et andet sted. Tiden glemmer alle dickpicks.
Og det burde det måske have været. For er det fair, at en politiker droppes, fordi han er en slags utro i privaten, hvis han har en god politik? For Weiner er ikke kun ivrig til at tage billeder af sig selv. Han er ivrig for at diskutere politik. For at gøre verden til et bedre sted for sine vælgere. Gøre det, han tror på. Derfor er “Weiner” langt fra kun en kritik af manden, men i lige så høj grad medierne og vælgerne, der går mere op i stil end substans. Om han kan kontrollere vreden, når en journalist igen-igen spørger ind til forholdet mellem ham og Huma her midt i krisen. I stedet for at spørge om han kan kontrollere et budget for en by som New York.
Det er også en film, der peger på, at man måske skal være ramt af storhedsvanvid, hvis man skal klare sig som moderne medie-politiker. Og det i en skala, hvor man tror, at man uden konsekvens kan blotte sig for hele verden. Derfor er Weiner også allerede ved at rejse sig igen. Det er ikke løgn.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet