Biograferne har førsteret på premierefilm. Et monopol, der betyder, at der cirka går tre måneder fra, en film har haft premiere, og til den kan opleves i hjemmebiografen. Nu vil flere filmselskaber forkorte den ventetid fra tre måneder til tre uger.

Se også: Biograf-direktør om Netflix-kritik: Hjemmebiografen er ikke i samme liga

Det er Variety, der skriver, at Warner Bros. er i spidsen for en række filmselskaber, der vil forhandle en aftale med biograferne, som vil bringe biograf-vinduet helt ned til 17 dage.

De andre selskaber, som ønsker at ændre markant på biograf-monopolet, er 20th Century Fox, Universal, Lionsgate, Paramount og Sony – hvorimod Disney ikke ønsker at ændre på betingelserne.

Der bliver dog ikke tale om, at premierefilm ryger direkte på Netflix, men derimod vil blive tilgængelige til hjemmebiografen på en slags ’pay per view' til en pris omkring 30 dollars pr. film.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (51)
Gravatar

#21 kblood 7 år siden

#20 Men så er det jo heller ikke dig som er målgruppen her. For det er jo ikke tiltænkt folk der lige havde lyst til at se en film i fjernsynet lørdag aften.

Når folk samles for at se filmen på denne måde, så vil det jo netop kunne være en event. Igen, ligesom med Super Bowl og mange andre sports events, eller BlizzCon, som jeg kender flere der vælger at samles for at se eventet og så kan de jo dele biletten streamingen af det. Det bliver bare et event kun med folk man kender, frem for at det er med 300 andre.

Dette er jo igen også en ekstra mulighed, biografen er jo ikke lukket fordi denne mulighed kommer. Ikke endnu i hvert fald... ;)
Gravatar

#22 Mejse 7 år siden

#21 har aldrig påstået jeg er målgruppen for jeg ville stadig gå i biografen om det så var gratis derhjemme så jeg er på ingen måde målgruppen :) men derfor kan man jo godt mene at det ikke er et optimalt tilbud :) desuden har jeg svært ved at se at deres målgruppe er grupper af mennesker da det virkelig ville være at røvrende sig selv i forhold til hvis samme gruppe gik i biografen...mon ikke målgruppen er folk der ikke går i biografen ;)
Gravatar

#23 kblood 7 år siden

#22 Jeg vil mene at idéen er at de jo vil prøve at få folk som er begyndt at stoppe med at gå i biografen og dem som sikkert vil stoppe med det, til at gøre dette i stedet for. Hvor alternativet jo nok er at de ikke ville se filmen før den kom ud andre steder 3-6 måneder senere.

Jeg mener nu også at jeg har nævnt dette, men da debatten her nu foregår i 3 forskellige tråde er det lidt svært at huske hvor jeg har skrevet hvad. Selvfølgelig er målet ikke at tage sine egne kunder, men jeg synes at prisen viser at de netop forventer at når folk ser en film på denne måde er det fordi de er mindst to som ser den, og man behøves jo kun at være to før det kommer ned på almindelige biograf pris.
Gravatar

#24 Mejse 7 år siden

#23 det kan meget vel være målet for dem men tror ikke de opnår det på denne her måde :) men det er så en helt anden sag :)
Gravatar

#25 Kim Pedersen 7 år siden

Sorry. Hele jeres diskussion er baseret på rygter og unavngivne kilder i amerikanske medier. Der vil uden tvivl komme en løsning, men den vil alene blive baseret på at bringe flere indtægter til filmindustrien, som kan kompensere for den nedgang på 50 procent home entertainment-sektoren har oplevet. Så prismæssigt bliver der tale om mindst 50 dollars for at se filmene, et stykke tid efter de har haft premiere i biograferne. Der bliver heller ikke tale om 17 dage. Det er rent nonsens. En skam Filmz ikke forholder sig mere kritisk til de historier de videregiver.
Gravatar

#26 Geekalot 7 år siden

http://variety.com/2017/film/news/cinemacon-2017-m...
Står 30 og 50 dollars, men selvfølgelig Kim, du kan ikke lide der snakkes om det, så det nemmere igen at kritisere en at tage kritikken til sig....
Gravatar

#27 Mejse 7 år siden

#25 tja nu har vi ikke andet end rygter at forholde os til men hvad du kommer med er jo ligeså meget bare rygter så hvordan kan du udtale dig negativt om rygter hvorefter du selv kommer med flere
Gravatar

#28 kblood 7 år siden

http://www.hollywoodreporter.com/news/paramount-am...

Jeg vil nu mene det er mere end rygter.

Vigtigst af alt viser det en ny trend og at vinduet mellem en film kommer i biografen til at den kan ses i hjemmet bliver kortere, selvom det nok ikke kommer til at gælder for Danmark lige med det samme. Tvivler på det bliver i år, men måske ikke umuligt at det kunne være allerede i 2018.
Gravatar

#29 kblood 7 år siden

http://www.hollywoodreporter.com/news/paramount-am...

Jeg vil nu mene det er mere end rygter.

Vigtigst af alt viser det en ny trend og at vinduet mellem en film kommer i biografen til at den kan ses i hjemmet bliver kortere, selvom det nok ikke kommer til at gælder for Danmark lige med det samme. Tvivler på det bliver i år, men måske ikke umuligt at det kunne være allerede i 2018.
Gravatar

#30 Kim Pedersen 7 år siden

Javel ja, kblood.
Lige nu befinder jeg mig i USA til konferencen CinemaCon, hvor alle de amerikanske studier og biografer er forsamlet. Jeg har haft møder med repræsentanter for fem ameikanske studier.
Når jeg fortæller at der er tale om løse rygter, burde det have en smule mere vægt end medier der baserer sine historier på løse rygter og unavngivne kilder.
Både antal dage efter biografpremieren og prisen for at se filmene digitalt savner afsæt i realiteternes verden. Ingen ved det og det hele er baseret på gætterier
Husk også på at de amerikanske studier er bundet op på flerårige aftaler om vindueslængeder, de ikke sådan uden videre kan slippe ud af.

Skriv ny kommentar: