Biograferne har førsteret på premierefilm. Et monopol, der betyder, at der cirka går tre måneder fra, en film har haft premiere, og til den kan opleves i hjemmebiografen. Nu vil flere filmselskaber forkorte den ventetid fra tre måneder til tre uger.

Se også: Biograf-direktør om Netflix-kritik: Hjemmebiografen er ikke i samme liga

Det er Variety, der skriver, at Warner Bros. er i spidsen for en række filmselskaber, der vil forhandle en aftale med biograferne, som vil bringe biograf-vinduet helt ned til 17 dage.

De andre selskaber, som ønsker at ændre markant på biograf-monopolet, er 20th Century Fox, Universal, Lionsgate, Paramount og Sony – hvorimod Disney ikke ønsker at ændre på betingelserne.

Der bliver dog ikke tale om, at premierefilm ryger direkte på Netflix, men derimod vil blive tilgængelige til hjemmebiografen på en slags ’pay per view' til en pris omkring 30 dollars pr. film.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (51)
Gravatar

#1 DannyMalvang 7 år siden

Det var da også på tide der var nogen der så på dette. Håber så det kan være mere end bare digital udlejning. Forhåbentlig salg af f.eks. Blu-Rays også.

Det må jo også være i filmselskabernes interesse at filmene er tilgængelige så hurtigt så muligt efter de er udgået af biffen, ellers skal de jo markedsføre filmen igen når den kommer ud på disk.
Gravatar

#2 Geekalot 7 år siden

Så alternativet til at betale 110 i en biograf med forstyrelser, så skal man betale 210 for at se den der hjemme uden forstyrelser....... Hvor omkostningerne og de 50% af indtægterne ligger ved biograferne........ Napper filmselskaberne lige 210 lige ned i foret til dem selv.... Tror godt de kan begynde at indse deres projekt er dødsdømt inden det er startet....
Det løser ikke deres problem med piratkopiering heller. Tvært imod.
Gravatar

#3 Mejse 7 år siden

#2 enig det virker mere som et forsøg på at modarbejde streaming end på at omfavne det og lave noget der faktisk kunne fungere
Gravatar

#4 Geekalot 7 år siden

#3 Kunne forstå hvis det var i måneden, ved hvert film selskab. Men at det skal være pr film, giver overhovedet slet ingen mening.
Hvis de ville kunne de jo selv lave deres egne streaming selskaber, hvor man havde tilgang til alle ældre film og nye film. Så ville alle de andre streaming selskaber gå i den visse død (Netflix, HBO, CMORE, osv)
Men sådan her
WB Streaming
Universal Streaming
Sony Streaming
Disney Streaming
osv. Det kunne være ret fedt på mange måder. Da man ville få adgang til så mange gamle, men gode film. Noget ikke rigtig har i dag detsvære :(
Gravatar

#5 Mejse 7 år siden

#4 ville bestemt være en interessant løsning...desværre ville det jo hurtigt ende i mange streaming tjenester og det ville jo naturligt nok kun gælde de "ældre" film hvis prisen skulle være nogenlunde...ville bare ønske de kunne arbejde sammen med de større etablerede streaming tjenester i stedet for at arbejde mod hinanden men der går nok nogen år endnu der skal lige tyndes ud i flokken
Gravatar

#6 The Curator 7 år siden

Geekalot (2) skrev:
Så alternativet til at betale 110 i en biograf med forstyrelser, så skal man betale 210 for at se den der hjemme uden forstyrelser....... Hvor omkostningerne og de 50% af indtægterne ligger ved biograferne........ Napper filmselskaberne lige 210 lige ned i foret til dem selv.... Tror godt de kan begynde at indse deres projekt er dødsdømt inden det er startet....
Det løser ikke deres problem med piratkopiering heller. Tvært imod.


Jeg finder det en fair pris. Hvis det ender lavere, er der jo næsten ingen der gider bio. Derimod 210 kr for en helt ny film er sammen med et par venner stadig en rigtig god pris.
Gravatar

#7 Mejse 7 år siden

#6 tjo men hvis det er en helt ny film sammen med et par venner er 210 kr jo heller ikke det samme som en ny film uden et par venner :P virker ikke helt seriøst hvis man skal se filmen med andre før det er en god pris :P men okay det er jo en prioritet men har svært ved at se hvordan et produkt med mindre udgifter men til en dyrere pris er en god pris
Gravatar

#8 Kim Pedersen 7 år siden

Hvor er det en skam realitetssansen helt har forladt Filmz. Biograferne har ikke noget monopol. Det står et filmselskab aldeles frit for hvordan og hvornår man vil udsende filmene. Biograferne har ikke opfundet forretningsmodellen med 'vinduer', det har de amerikanske filmstudier. Filmstudierne lever af at sælge eksklusivitet. Eksklusivitet sikrer at forbrugerne kan få et filmudbud af høj diversitet, volumen og kvalitet. Sjovt nok angriber ingen Netflix for at købt sig eksklusivitet på "House of Cards". Men det er en og samme sag. En skam filmbranchens realiteter aldrig er gået op for Filmz.
Gravatar

#9 Mejse 7 år siden

#8 kim der er altså ingen der beskylder biograferne for at have opfundet vinduet eller beskylder dem for at det er der alle er godt klar over det er filmselskaberne der er kommet på den ret smarte ide :) om du så kalder det et monopol eller ej er jo reelt ligegyldigt og altså come on hold op med at blande netflix ind i alting :) dine aggressive metoder kommer du altså ingen vegne med om noget er du en del af problemet ikke løsningen
Gravatar

#10 kblood 7 år siden

Effektivt er det jo et monopol. Det kan godt være Netflix har købt House of Cards, men det gør jo netop også at Netflix så har et monopol på at vise House of Cards.

Det var jo sådan set lige præcis dette jeg forudsagde der nok ville ske med tiden. At folk vil kunne betale ekstra for at kunne se en biograf film hjemme.

30 dollars er jo en meget god pris, for lets face it, det ville det koste i biografen uanset, med popcorn osv. og er man ikke stort set altid mindst to der ser filmen? Her kan man splitte prisen op med alle som ser den, og så er det jo altså noget billigere end at tage i biografen.

Skriv ny kommentar: