Forleden udgav BBC en topliste over de bedste 100 film fra år 2000 og frem. Nr. 1 var “Mulholland Drive”. Nu har Filmz’ egen chefredaktør sammensat sit bud på en konkurrerende Top 100, der end ikke har “Mulholland Drive” blandt de 100 bedste.

Se også: Anmelderne: “Mulholland Drive” er bedste film i det 21. århundrede

I stedet er det Coen-brødrenes “No Country for Old Men”, der topper Morten Vejlgaard Justs liste stærkt forfulgt af andre instruktører som blandt andre Peter Jackson, David Fincher, Joachim Trier og Christopher Nolan.

På listen er også hele fire danske film – foruden en norsk og tre svenske – der består af “The Act of Killing”, “R” samt Lars von Triers “Dogville” og “Nymphomaniac”.

Top 10 ser sådan ud:

1. No Country for Old Men
2. Ringenes herre: Eventyret om ringen
3. Zodiac
4. Oslo, 31. august
5. A Serious Man
6. Lad den rette komme ind
7. The Social Network
8. Synecdoche, New York
9. The Act of Killing
10. The Dark Knight

Du kan se resten af listen her:

Waltz with Bashir
Force Majeure
Det hvide bånd
Inside Out
Sicario
The American
Lost in Translation
Dame, konge, es, spion
Inside Llewyn Davis
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Anchorman 2
Gravity
Nymphomaniac
Kvinden der forsvandt
Drive
Before Sunset
Orkidé-tyven
True Grit
Pans labyrint
Adèles liv – Kapitel 1 & 2
Holy Motors
The Darjeeling Limited
Mystic River
Revolutionary Road
De andres liv
Fish Tank
Op
Mommy
The Squid and the Whale
Stranger by the Lake
Wall-E
Profeten
Punch-Drunk Love
Skjult
Man on Wire
Room
Inglourious Basterds
Tom at the Farm
Eden
Vintersøvn
Evigt solskin i et pletfrit sind
Oldboy
There Will Be Blood
O Brother, Where Art Thou?
R
Bloody Sunday
Leviathan
In the Mood for Love
Ida
Sauls søn
Dheepan
Chihiro og heksene
Persepolis
Play
På himlens kant
Sideways
Dogville
A History of Violence
A Single Man
Jarhead
Mod muren
The Man Who Wasn’t There
Watchmen
Prisoners
Spring Breakers
City of God
Memento
Hende
Amour
Thirst
The Artist
Interstellar
The Proposition
Whiplash
Frost
Black Swan
Find Nemo
Sin City
Zero Dark Thirty
Pianisten
Brokeback Mountain
Fantastic Mr. Fox
Soning
Winter’s Bone
Match Point
X-Men 2
München
Moon
Birdman

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (17)
Gravatar

#11 NightBreaker 8 år siden

btw.: Spring Breakers seriøst ?
Gravatar

#12 Kisbye 8 år siden

Selvfølgelig vil man aldrig kunne være helt enige i andres lister. Det siger næsten sig selv. Der vil være film man godt kan lide og nogle man ikke bryder sig om. Smag er jo forskelligt.
Det bliver heller ikke bedre af, at det her kun er en persons mening. Det havde været mere interessant hvis det for eksempel havde været alle de danske anmeldere der havde stemt om deres favoritter.

Og nå ja. Er glad for Dogville er med, men hvorfor er Hesten fra Torino undladt???
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#13 Isaac R, 8 år siden

Lister er jo også i den grad præget af hvornår man er født. For det første har vi altid adgang til de nyeste film hvis vi taler om de bedste film pt, det har ja folk jo ikke tidligere haft mulighed for. Altså nyere film vil selvsagt ligge højere nu end rigtigt gamle film. Ligesom fodboldspillere. Ingen unge mennesker levede i 70 og 80´erne hvorfor deres svar ofte er baseret på spillere der spiller eller har spillet indenfor det sidste årti.

Jeg kunne langt hellere tænke mig lister baseret på genrer kun, årtier, oprindelse, osv.
At blande alle mulige genrer og årtier og sprog sammen bliver en pærevælling.
Hvordan kan man sammenligne en gyser med en kærlighedsfilm? Det er som æbler og pærer.
Der kan være actionfilm jeg giver 6/10 på actionskalaen, men sammenlignet med 8/10 for en kærlighedsfilm kan det være jeg stadigvæk vægter actionfilmen højere.
Hvem giver fem flade for Imdbs top100 liste i øvrigt? ALLE unge nu om dage stemmer jo de helt nye film helt op, de rigtigt gamle klasikkere har ikke en kinamands chance for at komme i top 100 normalt.
Gravatar

#14 Kisbye 8 år siden

#13
Man kan altså godt se ældre film. Også fra før man blev født. Tro det eller ej, men vi er faktisk nogle der stadig ser stumfilm i ny og næ.

Hvad angår unge mennesker, så har mange nok ikke den store filmerfaring. Hvis man vil sætte nogle til at lave en liste over de bedste film fra det 21 århundrede, så er det jo ikke særlig interessant at sætte en 16'årig knægt der kun har set mainstream Hollywood til at lave en sådan liste.
Skal man kunne udtale sig om hvad der er bedst, så må man også have set mange film og det kan ikke alt sammen være Hollywood.

For at citere Spike Lee:
As I Tell My Students If You Want Your Film "Game" To Be Tight You Must Have Seen Great Movies, World Cinema, It Just Can't Be Hollywood Films.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#15 Geekalot 8 år siden

#14 nu ser man jo hvad man har lyst til. Nu det ikke mange der gider se sort/hvid eller stumfilm.
For mit eget vedkommende så gider jeg ikke se stumfilm, og eneste sort/hvid film jeg gider at se er It´s a wonderful life, som jeg også betragter som en af de bedste film det er lavet.
Ellers holder jeg mig til slut 70erne så til nu.
Men man har altså ikke mere erfaring i at se film for man ser stumfilm eller sort/hvide film, man tror bare man er klogere en alle andre, så bliver man mere kritisk overfor nye film, hvilket jeg syntes er en skam, for så nyder man ikke at se dem længere, og det er hvad det hele drejer sig om, nemlig at nyde en film, og ikke side og finde fejl osv.
Der problemet med netop anmeldere er, de er for kritiske og nyder ikke en film for hvad den er.
Gravatar

#16 Stetso-G 8 år siden

#15
Der er en sandhed i, at jo mere man undersøger sit materiale til bunds, jo mere man ser eller læser et medie med hjernen i stedet for hjertet, desto mere glemmer man at lade mediet være det, det er. Underholdning. Der er ikke mange positive anmeldelser af 50 shades of Grey - hverken bogen eller filmen - men det afholder ingen af produkterne fra at være store succeser.
Af samme grund er det også en kæmpe misforståelse, når man brokker sig over anmeldelser. Det er en persons betragtning ud fra nogle analysemæssige kriterier. Det er ikke en formaning, og det er ikke en udskældning til de mennesker, der bare gerne vil underholdes. Det er en gennemgang af mediet ud fra en best-practice. Hvordan bør man ideelt set opbygge dramatik, hvordan bør man ideelt set gøre sin figur levende både som manuskriptforfatter og som skuespiller, hvordan forholder filmen sig til sin genre osv. Og selvfølgelig er det subjektivt, hvordan man forholder sig til best-practice. Har man som anmelder en forkærlig for westerns, vil man måske også synes bedre om film, der følger en typisk western-skabelon. (ala én mand klarer skærene trods stor modgang og onde onde skurke)

Tag nu "chefredaktørens" liste. Morten har tydeligvis en forkærlighed for film, hvor det visuelle spiller en del af fortællingen. Hvor klipning og kameravinkler er medfortæller. I det perspektiv vil P.T. Andersons Punch Drunk Love vinde over den mere anerkendte af hans film The Master.
Gravatar

#17 Kisbye 8 år siden

50 shades of Grey har jeg på fornemmelsen er sådan en hyppe ting, hvor det mere har noget gøre med omtalen, end filmen som sådan er god. Nogle har måske også læst bogen og går ind og ser den af den grund.
Når film som Far til Fire er så stor en success, så går jeg næsten ud fra at det skyldes at familier går ind og ser det på grund af deres børn.

#15
Jeg er ret ligeglad med hvad flertallet gør. Vi er dog en del der stadig ser stumfilm. Hvem har heller ikke set Charlie Chaplin eller Gøg og gokke?
Det er da ærgerligt at du snyder dig potentielt gode filmoplevelser, bare fordi at det er i sort og hvid. Mon ikke du har et par "It´s a wonderful life" til gode?
Der er jo også lavet nyere sort/hvidfilm. Hvad med en film som Schindler's List? Den bryder du dig heller ikke om?

Nutidens instruktører bygger jo på erfaring fra tidligere instruktører. Hvor ville vi være idag uden Griffith, Eisenstein, Welles, Godard, Bergman, Lang, Tarkovsky med flere. At forstå hvordan film har udviklet sig igennem tiden, syntes jeg gør det nemmere at forstå filmkunsten idag.

Jeg kan da godt selv mærke, at der skal mere til for at få mig op at ringe på karakterskalaen. Det er nok meget naturligt. Man har set det meste før og der skal mere til jo flere film man har set. Tænker også at det nok er årsagen til at Top 1000 voters på IMDb for det meste giver så lav karakter.
Men et eller andet sted, er det også Hollywoods egen skyld. Istedet for at eksperimentere og udvikle filmkunsten, så laver de reboots, sequels og film der ligner noget man set 1000 gange før.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: