Allerede dagen efter at Nikolaj Arcels politiske thriller “Kongekabale” havde dansk premiere, var den første pris i hus. Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg modtog prisen for bedste manuskript på den italienske filmfestival EuropaCinema i Viareggio.
“Kongekabale”, der er Arcels debutfilm, skal på festival igen i oktober, hvor den deltager på London Film Festival. Herhjemme har filmen allerede i premiere weekenden trukket 46.000 mennesker i biografen.
#1 filmz-bullseye 20 år siden
#2 filmz-VirtUs 20 år siden
ja deeeeeeeeeet :D
#3 Martindan 20 år siden
den bedste danske film i år og længe.
#4 filmz-Bruce 20 år siden
King of Cards
Brothers
The Chronical
The Heritage
The Bench
...
:)
#5 El vez 20 år siden
....eller
#6 hurin 20 år siden
Bortset fra Oskar og Palmerne og nogle få andre er de priser jo ikke 5 potter pis værd.
#7 filmz-vassago 20 år siden
Det er de to festivaler der er mest fokus på - men der er et hav af andre festivaler der er utrolige vigtigt, uden dem ville det være et kæmpe arbejde, hvis ikke umuligt, at afsætte danske film.
Det er jo ikke sådan at italierne, tyskerne, russerne eller canadierne ringer et par gange i ugen og hører hvad vi har gang i herovre - om vi har lyst til at sælge en film eller to.
Det er kæmpe mulighed for PR, og indkøbere i de respektive lande bruger de festivaler til at kigge på nye film - om der er noget der falder i deres smag. Vinder vi de festivaler - så er der masser af fokus på netop dansk film, hvilket giver muligheder for de andre som selskabet har i kataloget.
#8 filmz-Le Samouraï 20 år siden
Det er klart, at prestigefaktoren er tifold større ved at vinde en Academy Award eller en pris på en stor, international festival som Cannes, Berlin, Venedig, til dels San Sebastian og måske i mindre grad Sundance og Toronto. Men ingen pris er uundværlig eller ubetydelig, når man skal sælge film fra et lille land, som resten af verden har besvær nok med at finde på et kort.
En pris, selvom den er nok så lille, betyder ekstra omtale i danske medier - og ekstra omtale er lig med gratis reklame, hvilket naturligvis øger omsætningsmulighederne herhjemme.
Det siger desuden sig selv, at hvis filmen ikke allerede er afsat til en italiensk distributør, så er chancerne for et salg nu mangedoblet. Har italierne købt den, ja, så har de nu de bedste muligheder for at markedsføre den, fordi de kan henvise til, at den har vundet en lokal festival. Markedet for alt andet end amerikanske film er i forvejen ret begrænset i de europæiske lande (med undtagelse af Frankrig), så enhver håndsrækning er en gave.
Endeligt så har selv den mindste pris betydning, når produktionsselskabet tager videre til den næste festival og forsøger at sælge filmen dér. Det er simpelthen nemmere at overbevise indkøberne om, at filmen har international appeal, hvis man står med en pris fra et andet land end produktionslandet i hånden.