#30 Ja, jeg gik også efter den definitive definition, og netop i en branche hvor arbejdet er så "løst" er det præcis sådan det er. Men jeg syntes nu ikke den er nytteløs, hvis man er ligeglad kan man jo bare lade være at læse, ikke? ;-) MEN, det samme gør sig gældende for en prof filminstruktør, der er heller ingen (eller RET mange) af dem der HELE tiden har arbejde - oftest går de i gang med et projekt, og har så arbejde, men så snart det er afsluttet så må de jo lede sig om efter noget nyt.
#30 Humm det er faktisk det man bruger et diskussions forum til! Og faktisk mere relavant end så mange andre diskussioner.
Der må være en forskæld på at være skuespiller og så at være Prof. skuespiller,,, ligsom der er i boksning, fodboldt.
En slaks gradbøjning!
At spille skuespil : Dem som ikke er udd. eller laver af det. Skuespiller : Dem som udd. skuespiller og tjæner penge. Prof. Skuspiller : Dem som kan leve af det.
Det samme må gælde for alle andre grupper af profition uden beskyttelse. Fodboldtspiller, Instruktør, fotograf, Model, Tegner og sådan.
#33 Man skal ikke være uddannet for at være skuespiller; enhver, der spiller skuespil er per definition skuespiller - og omvendt. :) En professionel skuespiller er jo så bare en, der lever af at spille skuespil. Det burde ikke være så svært.
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Og jeg kender nogle stykker, der ville blive ret fornærmede over ikke at blive krediterede som skuespillere, også selvom de ikke har nogen uddannelse...
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Skuespil er et håndværk, betyder det så også at man er f.eks tømrer bare fordi man kan slå et søm i uden at komme til skade? Tænk lige over den, for den er faktisk ikke mere kompliceret end som så.
Jeg er dog også 3d-grafiker, selvom jeg ikke har nogen uddannelse. I øvrigt har jeg heller aldrig hørt om en amatør-tømrer, men om en hel del amatør-skuespillere så de to ting kan nok ikke helt sammenlignes.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Nej, men en amatør-skuespiller er ikke det samme som en skuespiller, og da skuespillet ER anerkendt som et håndværk så KAN det så absolut sammenlignes, jo.
Hvad tror du egentlig man laver de 3-4 år det tager? Sidder og piller navle hele dagen? ;-) Det er sgu kun en del af det! *G*
Og kære Nikalay, jeg kan forsikre dig for at du ikke når langt som ikke-uddannet, det er lykkedes for nogle FÅ, men de har til gengæld så ganske massiv erfaring fordi de har gjort det siden de var børn. Jeg vil vædde på du ikke kan nævne mig bare ÉN skuespiller som er fremme nu der ikke enten har uddannelsen eller har spillet skuespil siden han/hun var helt lille. Jeg syntes du evt. skal prøve at kontakte skuespillerforbundet og forhøre dem om kvalifikationerne for rent faktisk og legalt at kunne kalde sig skuespiller, jeg tror du vil blive MEGET klogere.
Det er sådan et negativt ry over ordet "amatør". Der er da ikke det fjerneste galt i at være amatør-skuespiller. Det betyder jo endlig bare at man spiller skuespil fordi man godt kan lide det. Ikke fordi man skal. Der er så bare mange amatør-skuespillere som gerne vil være skuespillere men som ikke har fået tager uddandelsen eller kan leve af det. Og en hele del skuespillere som gerne ville være prof. skuespiller, så de ikke skulle lave andet ved siden af skuespiller jobs.
#38 Du lever jo også at at lave 3d-grafik! så kan du godt sige at du er 3d-grafiker. Men det er kun fordi faget 3d-grafiker ikke er beskyttet. Hvis du F.eks arbejde på et sygehus og lavede mange af de samme ting som en læge så ville du aldrig kunne kalde dig læge uden en læge uddandelse. for den stilling er beskyttet.(ligsom advokat, pilot, politimand, og soldat) Det er rigtigt at der ikke er noget som hedder amatør-tømrer! men der er massa af dem, det er jo bare alle den som laver deres huse selv,,,tror måske det kaldes en hobby-snekker.
Amatør-instruktør og amatør-skuespiller, det lydder måske ikke så sexet,,,men det lydder da bedre end hobby- eller fritids-instruktør. Men det er efter mine normer det man er hvis man ikke er uddandet eller lever af det.
#31 filmz-gimleno1 19 år siden
#32 gi-jones 19 år siden
#33 filmz-netrom1 19 år siden
Og faktisk mere relavant end så mange andre diskussioner.
Der må være en forskæld på at være skuespiller og så at være Prof. skuespiller,,, ligsom der er i boksning, fodboldt.
En slaks gradbøjning!
At spille skuespil : Dem som ikke er udd. eller laver af det.
Skuespiller : Dem som udd. skuespiller og tjæner penge.
Prof. Skuspiller : Dem som kan leve af det.
Det samme må gælde for alle andre grupper af profition uden beskyttelse. Fodboldtspiller, Instruktør, fotograf, Model, Tegner og sådan.
MvH Netrom1
#34 nakalay 19 år siden
#35 gi-jones 19 år siden
#36 filmz-gimleno1 19 år siden
#37 nakalay 19 år siden
#38 gi-jones 19 år siden
#39 filmz-gimleno1 19 år siden
Hvad tror du egentlig man laver de 3-4 år det tager? Sidder og piller navle hele dagen? ;-) Det er sgu kun en del af det! *G*
Og kære Nikalay, jeg kan forsikre dig for at du ikke når langt som ikke-uddannet, det er lykkedes for nogle FÅ, men de har til gengæld så ganske massiv erfaring fordi de har gjort det siden de var børn. Jeg vil vædde på du ikke kan nævne mig bare ÉN skuespiller som er fremme nu der ikke enten har uddannelsen eller har spillet skuespil siden han/hun var helt lille. Jeg syntes du evt. skal prøve at kontakte skuespillerforbundet og forhøre dem om kvalifikationerne for rent faktisk og legalt at kunne kalde sig skuespiller, jeg tror du vil blive MEGET klogere.
#40 filmz-netrom1 19 år siden
#38 Du lever jo også at at lave 3d-grafik! så kan du godt sige at du er 3d-grafiker. Men det er kun fordi faget 3d-grafiker ikke er beskyttet. Hvis du F.eks arbejde på et sygehus og lavede mange af de samme ting som en læge så ville du aldrig kunne kalde dig læge uden en læge uddandelse. for den stilling er beskyttet.(ligsom advokat, pilot, politimand, og soldat)
Det er rigtigt at der ikke er noget som hedder amatør-tømrer! men der er massa af dem, det er jo bare alle den som laver deres huse selv,,,tror måske det kaldes en hobby-snekker.
Amatør-instruktør og amatør-skuespiller, det lydder måske ikke så sexet,,,men det lydder da bedre end hobby- eller fritids-instruktør. Men det er efter mine normer det man er hvis man ikke er uddandet eller lever af det.
MvH Netrom1