Det med den gule cirkel lyder som en smart ide og jeg er sikker på at jeg engang har hørt noget ekstramateriale på en dvd hvor de fortalte Will Smith at han skulle huske at kigge på den gule plet, men er ikke sikker :)...
Og Jeg vil sige man kigger mod kameramanden når der oplæses nyheder...Altså det skal jo ligne at oplæseren taler til folket bag tossekassen så når kameramanden kan se på hans skærm at der kigges på ham...Det er altså ikke altid oplæseren der styrer hvor der kigges det er også kameramandens ansvar....
Under alle omstændigheder er det jo altid fedest hvis man har en skuespiller der forstår at BRUGE kameraet og forholde sig til det...UDEN at kigge i det, altså *G*
Det hjælper ikke med en gul dims eller lignende. Problemet er at blikket flakker, imod noget, der i puplikums verden ikke eksisterer. Alle har problemet, men det bliver mindre jo mere øvet man er, som gimleno1 også siger. De gode skuespillere gør det stort set aldrig, hvorimod jeg selv gør det konstant. Problemet er, at det er en refleks, som man ikke tænker over. Man opdager det først selv når det er for sent, og så har man dernæst en grim tendens til at kigge igen, for at "se om kameraet opdagede det".
Galledalle: I øvrigt kan man ikke være FØDT skuespiller. Det skal man være uddannet til :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#11 Hvis du prøver den gule plet så glem ikke at fortælle os om resultatet!
Kunne bare godt forstille mig at hvis man oplæsser en nyhed om noget rigtigt alvorligt at det kunne blive for personlige at oplæseren kigger direkte ind i linsen.... men jeg ved det ikke.
#13 Den gule plet er en slaks støttehjul på den fødte rolleindehavers cykkel. Det er selvføldig meningen at han/hun til sidst ikke har brug for den mere.
Det virker på den måde at øjet vil fange den kraftige gule farve før det sorte kamara, og hjernen vil med det samme vide at der ikke må kigges og rolleindehaveren vil kigge et andet sted hen uden at han/hun nåde at kigge i direkte i kamaret.
Jeg mener også jeg har det et eller andet sted fra! kan dog overhovdet ikke huske hvor.
Jeg sidder i redigering med en kortfilm, og den kvindlige hovedrolle, opdaget jeg først bagefer, hun kigget konstant ind i kameraret! Og det værste er at det er i alle de virkelig vigtige scener hvor hun bestemt ikke skulle have haft kigget :))) Men heldigvis har vi kunne klippe os ud af det meste! Men jeg ville ønske at min kameramand havde opdaget det og sagt det til mig! Sådan går det når man ikke arbejder med monitor ;)
#11 Det med den gule bold som wild smith har snakket om har sikkert værei forbindelse med CGI relaterede optagelser hvor han skulle forstille sig en person såsom rumvæsen han står over for, og for at vide retningen han skulle kigge var der en gul tennis bold.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#17: Lyder også mere rigtigt på mig. Det er ligeså meget det flakkende blik som øjenkontakten med kameraet, der er et problem, og det vil man stadig få med en plet uanset farven.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#11 =galledalle= 19 år siden
Og Jeg vil sige man kigger mod kameramanden når der oplæses nyheder...Altså det skal jo ligne at oplæseren taler til folket bag tossekassen så når kameramanden kan se på hans skærm at der kigges på ham...Det er altså ikke altid oplæseren der styrer hvor der kigges det er også kameramandens ansvar....
-More than just movies
#12 filmz-gimleno1 19 år siden
#13 gi-jones 19 år siden
Galledalle: I øvrigt kan man ikke være FØDT skuespiller. Det skal man være uddannet til :)
#14 filmz-netrom1 19 år siden
Kunne bare godt forstille mig at hvis man oplæsser en nyhed om noget rigtigt alvorligt at det kunne blive for personlige at oplæseren kigger direkte ind i linsen.... men jeg ved det ikke.
MvH Netrom1
#15 filmz-netrom1 19 år siden
Det virker på den måde at øjet vil fange den kraftige gule farve før det sorte kamara, og hjernen vil med det samme vide at der ikke må kigges og rolleindehaveren vil kigge et andet sted hen uden at han/hun nåde at kigge i direkte i kamaret.
Jeg mener også jeg har det et eller andet sted fra! kan dog overhovdet ikke huske hvor.
MvH Netrom1
#16 filmz-write-off 19 år siden
Men heldigvis har vi kunne klippe os ud af det meste! Men jeg ville ønske at min kameramand havde opdaget det og sagt det til mig! Sådan går det når man ikke arbejder med monitor ;)
#17 elwood 19 år siden
Det med den gule bold som wild smith har snakket om har sikkert værei forbindelse med CGI relaterede optagelser hvor han skulle forstille sig en person såsom rumvæsen han står over for, og for at vide retningen han skulle kigge var der en gul tennis bold.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#18 gi-jones 19 år siden
#19 filmz-gimleno1 19 år siden
#20 =galledalle= 19 år siden
-More than just movies