Steve McQueen indledte sin karriere som spillefilmsinstruktør med at vinde den prestigefyldte debutantpris Camera d’Or i Cannes i 2008. Det bedste rygklap, der findes i branchen, velsagtens. Med sin nu kun tredje film er McQueen og, ikke mindst, hele det imponerende hold af skuespillere foran kameraet i “12 Years a Slave” på fortjent Oscarkurs. Fremstillingen af Solomon Northups exceptionelle liv og skæbne er hos McQueen blevet til en sober og lige tilpas højtidelig film, der overskygger samtlige tidligere forsøg udi at fortælle om Amerikas betændte slavesamvittighed. En knugende, harmdirrende og indigneret historie om undertrykkelsens mange gradbøjninger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Ispep 10 år siden

#10

Det er nok nemmere at forstå relativitetsteorien end hvordan BN gør dit og dat, så jeg må nok være dig svar skyldig ;)
Gravatar

#12 BN 10 år siden

B(ig) N(erd) is watching you!
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#13 Ispep 10 år siden

BN is baaaaaack!!! Lovede Thomas at afspille denne melodi for fuld udblæsning:



;)
Gravatar

#14 BN 10 år siden

Ispep (13) skrev:
BN is baaaaaack!!! Lovede Thomas at afspille denne melodi for fuld udblæsning:



;)


Ah, det klip sætter én i både filmisk og musikalsk ekstase! I sådan et øjeblik er det lige før "2001" snupper førstepladsen fra "The Tree of Life"! ;-)
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#15 Fredag 10 år siden

Yes!!! (Så, nu fik jeg lyst til at gense 2001 for X'ende gang:)

Gravatar

#16 Ispep 10 år siden

Ved ikke om vi er for flinke til en gruppekram, men.....GRUPPEKRAM!!! ;)
Gravatar

#17 smolinsk 10 år siden

Virkelig kedelig film, kedeligt skuespil uden nogen dybde, alt er ellers tilstede for at lave en god film, men total blottet for dybde, og man føler aldrig rigtig med personerne, kæmpe skandale hvis den vinder noget til Oscar, men selvfølgelig er den jo lige guf for amerikanerne med det følsomme emne, og det vinder den sgu nok noget for. Æv siger jeg bare
Gravatar

#18 Mikkel Abel 10 år siden

Wow, wow, wow... What?

Inge dybde? Chiwetel Ejiofor, Lupiata Nyong'O og Michael Fassbender spiller helt inde fra hjertet og leverer da prægtpræstationer.

Føler intet med personerne?! What. Du føler intet med nogle personer der bliver hold fanget mod deres vilje, tvunget til sindsygt hårdt arbejde, kæmper for livet hver dag, tortures etc. Scenen
hvor der piskes uafbrudt i fire minutter
og man næsten tvinges til at lukke øjnene rører intet i dig?

Følsomt emne, ja. Men hvis der er noget man ikke kan anklage filmen for er det da netop, at ikke være sentimental eller noget lignende.

Alle er selvfølgelig forbeholdt deres holdning, men her er din simpelthen forkert! :D
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#19 X&O 10 år siden

Det vil jeg også nok sige. Hvis du skal argumentere for din holdning, så find nogle argumenter der understøtter din holdning.
Gravatar

#20 smolinsk 10 år siden

Mikkel Abel (18) skrev:
Wow, wow, wow... What?

Inge dybde? Chiwetel Ejiofor, Lupiata Nyong'O og Michael Fassbender spiller helt inde fra hjertet og leverer da prægtpræstationer.

Føler intet med personerne?! What. Du føler intet med nogle personer der bliver hold fanget mod deres vilje, tvunget til sindsygt hårdt arbejde, kæmper for livet hver dag, tortures etc. Scenen
hvor der piskes uafbrudt i fire minutter
og man næsten tvinges til at lukke øjnene rører intet i dig?

Følsomt emne, ja. Men hvis der er noget man ikke kan anklage filmen for er det da netop, at ikke være sentimental eller noget lignende.

Alle er selvfølgelig forbeholdt deres holdning, men her er din simpelthen forkert! :D


En ting er gode skuespillere og en anden ting er om de så også gør det der helt specielle som får en film til at skinne, som jeg skriver er alle de rigtige ting til stede for at lave en god film, men filmen rammer bare ikke noget magisk, det er en fin balance som nogel film gør og andre ikke gør trods de måske har alle de samme ting til rådighed. det jo gode skuespillere der er med i filmen og de gøre alt hvad de kan får at få det hele til at være specielt, det lykkes bare ikke, sådan er det bare nogen gange. Angånede alle de barske scener i filmen rør mig ikke, da jeg som sagt ikke kan leve mig ind i personerne på grund af alt for svingenede skuespil og mangel på person dybde i rollerne. Jo gu er det da forfærdeligt det der sker, men føler ikke det har noget med mig at gøre da de bare ikke formår at skabe magi på skærmen.
Men den er altså heller ikke vildt godt taget i mod mange andre steder.

Igen ja, alt er tilstede i filmen for at gøre den god, men nitte og kun blevet til en lala film hvis du spørger mig, den er set og glemt meget hurtigt.

Jeg bliver meget tit dybt rørt af film, men den her rammer bare ikke lige en speciel nerve.

Skriv ny kommentar: