Steve McQueen indledte sin karriere som spillefilmsinstruktør med at vinde den prestigefyldte debutantpris Camera d’Or i Cannes i 2008. Det bedste rygklap, der findes i branchen, velsagtens. Med sin nu kun tredje film er McQueen og, ikke mindst, hele det imponerende hold af skuespillere foran kameraet i “12 Years a Slave” på fortjent Oscarkurs. Fremstillingen af Solomon Northups exceptionelle liv og skæbne er hos McQueen blevet til en sober og lige tilpas højtidelig film, der overskygger samtlige tidligere forsøg udi at fortælle om Amerikas betændte slavesamvittighed. En knugende, harmdirrende og indigneret historie om undertrykkelsens mange gradbøjninger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Mikkel Abel 10 år siden

Jeg må så stille mig komplet uforstående for hvordan man ikke kan røres/eller synes godt om de diverse skuespilspræstationer. :)



smolinsk (20) skrev:
Men den er altså heller ikke vildt godt taget i mod mange andre steder.


96% på RottenTomatoes.com, baseret på 253 anmeldelser med en gennemsnitlig rating på 9/10.

97/100 på metacritic.com fra 48 topanmeldelser.

8,4/10 på IMDb fra 92865 stemmer.

Berlingske og Politiken - 6/ stjerner.
Jyllands-Posten og Filmz - 5/ stjerner.

Så er der dog Ekstra Bladet og BT på 3/6.

Vil du seriøst mene det ikke er "godt modtaget" ?


smolinsk (20) skrev:
den er set og glemt meget hurtigt.


Jeg tvivler og tror bestemt det vil stå som en af de store slavefilm om mange år.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#22 smolinsk 10 år siden

Er meget sikker på den er meget hurtig glemt, den er måske ekstra hypet fordi årets Oscar uddeling virkelig er blottet for rigtig gode film.

meget skuffende år, og havde virkelig selv glædet mig til at se filmen vi snakker om her, men wow en skuffelse, og det hele blev sat på spidsen i den sidste scene i filmen, jeg sad bare og var virkelig ligeglad og på ingen måde rørt, og det ligner mig bare ikke, så et eller andet må der have været galt, man føler slet ikke med hovederolle indehaveren, lidt ligeglad med ham og hans rejse.
Filmen mangler bare realisme, alt er alt for pænt og rent, savner lidt nogle Tarantino ækle typer.

Jo Fassbinder gør da sit bedste, som absolut den eneste, men slet ikke nok på nogen måde.

Ja måske også forkert af mig at hive anmeldelser ind i diskussionen, den slags film her får altid høje karaktere, bare se på en film som Avatar som er totalt uden dybde, fjollet med en mega barnlig histore den er flot og sjovt lavet, ikke andet men mega høj score, og sådan er det bare med blockbusterfilm, de behøver ikke være gode for at sælge og score højt.
Gravatar

#23 Mikkel Abel 10 år siden

smolinsk (22) skrev:
Filmen mangler bare realisme, alt er alt for pænt og rent, savner lidt nogle Tarantino ækle typer.


!? Er ikke sikker på du og jeg har set samme film. Hvordan søren kan man sige den mangler realisme og samtidig sige den mangler noget Tarantino/Django Unchained? :D

Og ækle typer? Synes nu Fassbender var ganske modbydelig.

smolinsk (22) skrev:
fordi årets Oscar uddeling virkelig er blottet for rigtig gode film


Hvilke af de nominerede har du set?


smolinsk (22) skrev:
den slags film her får altid høje karaktere, bare se på en film som Avatar som er totalt uden dybde, fjollet med en mega barnlig histore den er flot og sjovt lavet, ikke andet men mega høj score, og sådan er det bare med blockbusterfilm, de behøver ikke være gode for at sælge og score højt.


Den slags film?
Synes også det er mærkelig at hive Avatar ind - 12YAS er jo heller ikke ligefrem den typiske "blockbuster".
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#24 Batsy 10 år siden

BN (12) skrev:
B(ig) N(erd) is watching you!


I'll let you go with this one BN... men du hedder altså Bennocio Nostromo.!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#25 smolinsk 10 år siden

Mikkel Abel (23) skrev:
!? Er ikke sikker på du og jeg har set samme film. Hvordan søren kan man sige den mangler realisme og samtidig sige den mangler noget Tarantino/Django Unchained? :D

Og ækle typer? Synes nu Fassbender var ganske modbydelig.

smolinsk (22) skrev:
fordi årets Oscar uddeling virkelig er blottet for rigtig gode film


Hvilke af de nominerede har du set?


smolinsk (22) skrev:
den slags film her får altid høje karaktere, bare se på en film som Avatar som er totalt uden dybde, fjollet med en mega barnlig histore den er flot og sjovt lavet, ikke andet men mega høj score, og sådan er det bare med blockbusterfilm, de behøver ikke være gode for at sælge og score højt.


Den slags film?
Synes også det er mærkelig at hive Avatar ind - 12YAS er jo heller ikke ligefrem den typiske "blockbuster".




Mener ikke Tarantino fjol, men mener Bare der mangler lidt ekstra beskidte ækle typer, Vi bliver ved med at snakke Fassbender, og vi er enige om han prøver at løfte filmen, hjælper bare ikke når helheden er ligegyldig.

Har ikke set dem alle, men en del, og især en som Gravity er mig en gåde hvordan den havne i kategori for bedste film, igen en slags Avatar film som er flot lavet, men utrolig tåbelig og urealistisk, ved godt film ikke behøver være realistiske for at være gode, men Gravity er bare for fjollet og typisk amerikans som ikke tror man kan tænke selv når man ser film. så har jeg set 3 mere af de normineret, måske Dallas Buyers club kunne være et bud af dem jeg har set, nå men også ligemeget.

Jo Blockbuster fordi den er stort sat op,sælger godt ligemeget hvad, behøver jo ikke være negativt fordi det er en blockbuster. Så en dansk film anmelder som sagde noget ligende det samme i tveet i dag, så helt alene er jeg da ikke heldigvis, og tænkte at fedt han også lige havde luret det.
Gravatar

#26 X&O 10 år siden

smolinsk (25) skrev:
Jo Blockbuster fordi den er stort sat op,sælger godt ligemeget hvad, behøver jo ikke være negativt fordi det er en blockbuster. Så en dansk film anmelder som sagde noget ligende det samme i tveet i dag, så helt alene er jeg da ikke heldigvis, og tænkte at fedt han også lige havde luret det.


Blockbuster?!

Filmen har et budget på 20 mio. dollars. Det er ikke stort for en Hollywood-film, hvis den da ikke er independent - især ikke når der er stjerner som Brad Pitt, Michael Fassbender, Benadict Cumberbatch og Paul Giamatti med. Indtil videre har den tjent i omegnen af 100 mio. hvilket er godt, taget budgettet i betragtning, men på ingen måde bemærkelsesværdig i forhold til hvad der forventes af en kommerciel succes.

Hvorfor ikke bare indrømme at filmen ikke indfrier dine krav eller forventninger og måske ikke lige er din kop te, i stedet for at hive gode skuespillerpræstationer ned?
Gravatar

#27 Ispep 10 år siden

#26

Udtrykket "blockbuster" betyder heller ikke "bigbudget". Men succes. Tror tommelfingerreglen var, hvis en film generede 100mil dollars, så var det en blockbuster.
Gravatar

#28 jannie dahl astrup 10 år siden

#3
På min 'skala' er 5 stjerner en fremragende film, hvor der ikke som sådan er noget negativt at pege på, hvorimod 6 stjerner er et mesterværk (for at bruge en forslidt frase), der bare har et eller andet ekstra.
Mht. "12 Years a Slave" synes jeg vi har at gøre med en på alle måder fremragende film med matchende præstationer fra skuespillerne. Til min smag blev selve fremstillingen bare af og til lidt for klassisk. Er, som jeg nævner i anmeldelsen, mere begejstret for Sean Bobbits arbejde på "Shame" end "12 Years a Slave". Derfor 'kun' 5 stjerner :)

Boris Lermontov: Why do you want to dance? Vicky Page: Why do you want to live?
Gravatar

#29 nclka1990 10 år siden

Smolinsk, jeg må også erklære mig lodret uenig med dig. Jeg følte en masse for karaktererne - ikke mindst takket være dybfølte præstationer fra særligt Chiwetel Ejiofor, Lupita og Fassbender. Chiwetel har ikke mange replikker, men hans fortrinlige kropsprog (særligt hans øjne) fører mig helt ind under huden på ham, så man virkeligt føler hans smerte og den vrede, der bobler lige under overfladen klar til at smadre ethvert håb om at blive fri.
I scenen hvor Patsey trygler Solomon om at dø føler du den håbløshed, der hele tiden lurer i baghovedet på slaverne.


Du savner ækle typer. Tja, måske hvis det netop var en Tarantino-film, så hørte dette hjemme. Jeg synes, at Django Unchained var en herlig film, men den havde en klar præmis - alle de hvide var nogle monstre. Her er Steve McQueen og forfatter John Ridley modige i deres valg af også at vise slaveejerne, som mennesker af kød og blod. På mange måder er de også "slaver" af samfundets konventioner; slaveriet lagde en sort skygge over hele samfundet.
Det er eksempelvis interessant at følge Cumberbatch' karakter, der som Solomon rigtigt siger virker som en god mand. Han har ganske enkelt blot slaver, fordi det nu engang var normen i det samfund. Det er her, at filmen for alvor bliver skræmmende!
Og så synes jeg, som Mikkel nu også, at Fassbender er en modbydelig mand i denne film. Det samme kan i den grad siges om Sarah Paulsons iskolde karakter!

Tvivler stærkt på, at denne film IKKE kommer til at stå som et af de stærkeste portrætter nogensinde af en af Amerikas mørkeste perioder. I hvert fald et langt mere skræmmende og realistisk portræt af den grufulde historie end Tarantinos polerede og overdrevne version gav sidste år.

Min fulde engelsk-sprogede anmeldelse kan ses her: http://nclkafilms.tumblr.com/post/76262147356/i-do...

Men, i øvrigt Smolinsk, så er det jo bare sjovt, at man kan være så uenig. Det viser dette fantastiske ved film som denne - alle har en holdning ;-)
Gravatar

#30 X&O 10 år siden

jannie dahl astrup (28) skrev:
#3
På min 'skala' er 5 stjerner en fremragende film, hvor der ikke som sådan er noget negativt at pege på, hvorimod 6 stjerner er et mesterværk (for at bruge en forslidt frase), der bare har et eller andet ekstra.
Mht. "12 Years a Slave" synes jeg vi har at gøre med en på alle måder fremragende film med matchende præstationer fra skuespillerne. Til min smag blev selve fremstillingen bare af og til lidt for klassisk. Er, som jeg nævner i anmeldelsen, mere begejstret for Sean Bobbits arbejde på "Shame" end "12 Years a Slave". Derfor 'kun' 5 stjerner :)


Ok...

Men vil du ikke mene at et mesterværk oftest er et prædikat en film først kan få i tiden efter premieren?%2

Skriv ny kommentar: