Steve McQueen indledte sin karriere som spillefilmsinstruktør med at vinde den prestigefyldte debutantpris Camera d’Or i Cannes i 2008. Det bedste rygklap, der findes i branchen, velsagtens. Med sin nu kun tredje film er McQueen og, ikke mindst, hele det imponerende hold af skuespillere foran kameraet i “12 Years a Slave” på fortjent Oscarkurs. Fremstillingen af Solomon Northups exceptionelle liv og skæbne er hos McQueen blevet til en sober og lige tilpas højtidelig film, der overskygger samtlige tidligere forsøg udi at fortælle om Amerikas betændte slavesamvittighed. En knugende, harmdirrende og indigneret historie om undertrykkelsens mange gradbøjninger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 jannie dahl astrup 10 år siden

#30
Hvis du ikke bryder dig om ’mesterværk’, kan vi også sige sublimt, suverænt, virtuost etc. De prædikater, inklusiv mesterværk, mener jeg sagtens en film kan opnå hos én, i det øjeblik man forlader en biografsal. Jeg er i hvert fald sjældent i tvivl om, hvorvidt der er tale om en 6-stjernet oplevelse :)
Boris Lermontov: Why do you want to dance? Vicky Page: Why do you want to live?
Gravatar

#32 The Insider 10 år siden

F.eks. hver gang man forlader en biografsal ovenpå en Greengrass-forestilling. Er jeg sikker på, at Jannie vil give mig ret i!
War. War never changes.
Gravatar

#33 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#32 Før tid, i skuffelse? ;)
Gravatar

#34 The Insider 10 år siden

#33, netop, Morten! Nøjagtig ligesom dig har jeg i de tilfælde ofte måttet forlade biografen tidligt, ude af stand til at bære skuffelsen over, at jeg aldrig kommer til at opleve noget af samme fantastiske kaliber igen :-(
War. War never changes.
Gravatar

#35 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#34 Damn, your are Bourne with that humor...
Gravatar

#36 The Insider 10 år siden

Greengrass is da'mon.
War. War never changes.
Gravatar

#37 BN 10 år siden

Hjælp! Filmz' anmeldere er gået i selvsving!
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#38 smolinsk 10 år siden

forza_united (29) skrev:
Smolinsk, jeg må også erklære mig lodret uenig med dig. Jeg følte en masse for karaktererne - ikke mindst takket være dybfølte præstationer fra særligt Chiwetel Ejiofor, Lupita og Fassbender. Chiwetel har ikke mange replikker, men hans fortrinlige kropsprog (særligt hans øjne) fører mig helt ind under huden på ham, så man virkeligt føler hans smerte og den vrede, der bobler lige under overfladen klar til at smadre ethvert håb om at blive fri.
I scenen hvor Patsey trygler Solomon om at dø føler du den håbløshed, der hele tiden lurer i baghovedet på slaverne.


Du savner ækle typer. Tja, måske hvis det netop var en Tarantino-film, så hørte dette hjemme. Jeg synes, at Django Unchained var en herlig film, men den havde en klar præmis - alle de hvide var nogle monstre. Her er Steve McQueen og forfatter John Ridley modige i deres valg af også at vise slaveejerne, som mennesker af kød og blod. På mange måder er de også "slaver" af samfundets konventioner; slaveriet lagde en sort skygge over hele samfundet.
Det er eksempelvis interessant at følge Cumberbatch' karakter, der som Solomon rigtigt siger virker som en god mand. Han har ganske enkelt blot slaver, fordi det nu engang var normen i det samfund. Det er her, at filmen for alvor bliver skræmmende!
Og så synes jeg, som Mikkel nu også, at Fassbender er en modbydelig mand i denne film. Det samme kan i den grad siges om Sarah Paulsons iskolde karakter!

Tvivler stærkt på, at denne film IKKE kommer til at stå som et af de stærkeste portrætter nogensinde af en af Amerikas mørkeste perioder. I hvert fald et langt mere skræmmende og realistisk portræt af den grufulde historie end Tarantinos polerede og overdrevne version gav sidste år.

Min fulde engelsk-sprogede anmeldelse kan ses her: http://nclkafilms.tumblr.com/post/76262147356/i-do...

Men, i øvrigt Smolinsk, så er det jo bare sjovt, at man kan være så uenig. Det viser dette fantastiske ved film som denne - alle har en holdning ;-)



Jeg ville virkelig også gerne kunne lide filmen, som jeg også skriver er alt til stede for at lave en god film, men der er bare et eller andet off ved den, og har bare fået det forstærket af venner og familie, ret mange faktisk som sagde til mig før jeg så den at de synes den var ret skuffende, og kunne jeg bare ikke få til at passe sammen når jeg kunne læse den er Oscar favorit, men så fik jeg den set, og øv jeg blev skuffet, det værste er helt klart hovederolle indehaveren en del af de mindre roller og så Brad pitt som er helt ved siden af og meget utroværdig. Men jo kan godt se jeg er stort set uenig med alle her inde åbenbart...Hmmm ret mystisk, men sådan er det vel nogle gange:) kan ikke vinde hver gang:O
Gravatar

#39 nclka1990 10 år siden

smolinsk (38) skrev:
forza_united (29) skrev:
Smolinsk, jeg må også erklære mig lodret uenig med dig. Jeg følte en masse for karaktererne - ikke mindst takket være dybfølte præstationer fra særligt Chiwetel Ejiofor, Lupita og Fassbender. Chiwetel har ikke mange replikker, men hans fortrinlige kropsprog (særligt hans øjne) fører mig helt ind under huden på ham, så man virkeligt føler hans smerte og den vrede, der bobler lige under overfladen klar til at smadre ethvert håb om at blive fri.
I scenen hvor Patsey trygler Solomon om at dø føler du den håbløshed, der hele tiden lurer i baghovedet på slaverne.


Du savner ækle typer. Tja, måske hvis det netop var en Tarantino-film, så hørte dette hjemme. Jeg synes, at Django Unchained var en herlig film, men den havde en klar præmis - alle de hvide var nogle monstre. Her er Steve McQueen og forfatter John Ridley modige i deres valg af også at vise slaveejerne, som mennesker af kød og blod. På mange måder er de også "slaver" af samfundets konventioner; slaveriet lagde en sort skygge over hele samfundet.
Det er eksempelvis interessant at følge Cumberbatch' karakter, der som Solomon rigtigt siger virker som en god mand. Han har ganske enkelt blot slaver, fordi det nu engang var normen i det samfund. Det er her, at filmen for alvor bliver skræmmende!
Og så synes jeg, som Mikkel nu også, at Fassbender er en modbydelig mand i denne film. Det samme kan i den grad siges om Sarah Paulsons iskolde karakter!

Tvivler stærkt på, at denne film IKKE kommer til at stå som et af de stærkeste portrætter nogensinde af en af Amerikas mørkeste perioder. I hvert fald et langt mere skræmmende og realistisk portræt af den grufulde historie end Tarantinos polerede og overdrevne version gav sidste år.

Min fulde engelsk-sprogede anmeldelse kan ses her: http://nclkafilms.tumblr.com/post/76262147356/i-do...

Men, i øvrigt Smolinsk, så er det jo bare sjovt, at man kan være så uenig. Det viser dette fantastiske ved film som denne - alle har en holdning ;-)



Jeg ville virkelig også gerne kunne lide filmen, som jeg også skriver er alt til stede for at lave en god film, men der er bare et eller andet off ved den, og har bare fået det forstærket af venner og familie, ret mange faktisk som sagde til mig før jeg så den at de synes den var ret skuffende, og kunne jeg bare ikke få til at passe sammen når jeg kunne læse den er Oscar favorit, men så fik jeg den set, og øv jeg blev skuffet, det værste er helt klart hovederolle indehaveren en del af de mindre roller og så Brad pitt som er helt ved siden af og meget utroværdig. Men jo kan godt se jeg er stort set uenig med alle her inde åbenbart...Hmmm ret mystisk, men sådan er det vel nogle gange:) kan ikke vinde hver gang:O


Det er jo fair nok, at vi ikke er enige. Nogle gange føler man det selvfølgelig bare ikke - her kan jeg bare ikke forstå det :)

Én ting vil jeg give dig ret i: Brad Pitt er ikke super overbevisende i sin rolle. Faktisk den eneste karakter, jeg ikke rigtigt troede på i filmen.
Gravatar

#40 X&O 10 år siden

jannie dahl astrup (31) skrev:
#30
Hvis du ikke bryder dig om ’mesterværk’, kan vi også sige sublimt, suverænt, virtuost etc. De prædikater, inklusiv mesterværk, mener jeg sagtens en film kan opnå hos én, i det øjeblik man forlader en biografsal. Jeg er i hvert fald sjældent i tvivl om, hvorvidt der er tale om en 6-stjernet oplevelse :)


Ja ja, der har vi så nok bare forskellige meninger. For mig ville det bare være fuldstændig utopi hvis en sensor til eksamen fx gav 10, uden at kunne beskrive hvorfor eleven ikke fik 12. Det lyder for mig i højere grad som beskrivelsen af en følelse, end saglig journalistik.

Skriv ny kommentar: