12 Years a Slave
Udgivet 20. feb 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Jeg glæder mig aldrig til at se en film fra den britiske instruktør Steve McQueens hånd. Ikke fordi manden laver dårlige film. Nej, tværtimod. McQueen er en blændende filmmager. Han er kompromisløs og modig. De historier, han præsenterer én for, er bare ualmindelig hård kost at sidde igennem, og derfor er det svært at glæde sig. “12 Years a Slave”, McQueens tredje spillefilm, er ingen undtagelse. Her behandler briten mishandlingen af amerikanske slaver i 1800-tallet lige så nøgternt og oppe-i-ansigtet som portrættet af IRA-martyren Bobby Sands’ sultestrejke i debuten “Hunger” eller som med en sexafhængig mands deroute i “Shame”.
Da vi første gang møder Solomon som fri mand, er han rank og stolt af sit hverv som violinist for det bedre borgerskab. Respekteret og vellidt i lokalsamfundet samt betænksom far og velklædt ægtemand. Desto større er kontrasten, da han vågner lænket til et koldt kældergulv, hvor han tæves, til en planke splintres under presset. Herfra går turen med floddamper sydpå til Louisiana, hvor slavehandleren Freeman, spillet af en sjældent ondskabsfuld Paul Giamatti, sælger Solomon videre under nyt navn. Af frygt for at skille sig ud fra de andre medslaver fortier Solomon sin status som fri mand og skjuler sin lærdhed. Årene trækker sig af sted med ydmygelser, forskellige slaveejere, pisk, pisk og flere pisk.
Sean Bobbit er igen-igen at finde bag kameraet som på både “Hunger” og “Shame”. Personligt var jeg mere imponeret af hans arbejde på “Shame”, hvor alle tænkelige nuancer af blå og et lettere distanceret kamera formåede at bibringe filmens historie et ekstra lag af storbyensomhed. I “12 Years a Slave” er det med en anelse bredere og mere traditionel pensel, der males. Bag filmens score står den mere end pålidelige Hans Zimmer, men det er imidlertid de traditionelle melodier, der synges af slaverne i bomuldsmarken og spilles af Solomon på violin, jeg tog med mig ud af biografen. Særligt er Roll, Jordan, Roll umulig at ryste af sig.
Steve McQueen indledte sin karriere som spillefilmsinstruktør med at vinde den prestigefyldte debutantpris Camera d’Or i Cannes i 2008. Det bedste rygklap, der findes i branchen, velsagtens. Med sin nu kun tredje film er McQueen og, ikke mindst, hele det imponerende hold af skuespillere foran kameraet i “12 Years a Slave” på fortjent Oscarkurs. Fremstillingen af Solomon Northups exceptionelle liv og skæbne er hos McQueen blevet til en sober og lige tilpas højtidelig film, der overskygger samtlige tidligere forsøg udi at fortælle om Amerikas betændte slavesamvittighed. En knugende, harmdirrende og indigneret historie om undertrykkelsens mange gradbøjninger.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet