Steve McQueen indledte sin karriere som spillefilmsinstruktør med at vinde den prestigefyldte debutantpris Camera d’Or i Cannes i 2008. Det bedste rygklap, der findes i branchen, velsagtens. Med sin nu kun tredje film er McQueen og, ikke mindst, hele det imponerende hold af skuespillere foran kameraet i “12 Years a Slave” på fortjent Oscarkurs. Fremstillingen af Solomon Northups exceptionelle liv og skæbne er hos McQueen blevet til en sober og lige tilpas højtidelig film, der overskygger samtlige tidligere forsøg udi at fortælle om Amerikas betændte slavesamvittighed. En knugende, harmdirrende og indigneret historie om undertrykkelsens mange gradbøjninger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MOVIE1000 10 år siden

Den glæder jeg mig da, til at se til oscar nat.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#2 Ispep 10 år siden

McQueen er virkelig ved et etablere sig som en af de dygtigste instruktører lige pt. Hans film er bestemt dystre og triste, så man skal være i bestemt humør, men kvalitet, dét leverer han sgu.
Gravatar

#3 X&O 10 år siden

Hvad er det lige der gør at den her film ikke får 6 stjerner? Anmeldelsen er ikke rigtig til nogen hjælp i opklaringen af det mysterium, for mig bekendt bliver der ikke sagt en eneste negativ ting om filmen.
Gravatar

#4 Ispep 10 år siden

#3

Ingen kritik er ikke nødvendigvis lig med topkarakter. Det kan være emnet ikke siger nok en på det personlige plan (følelser) men det kan også være det er en type film man ikke ønsker at gense? Så helt firkantet er tingene nok aldrig men det er for så vidt også underordet om det er 5 eller 6?
Gravatar

#5 Aggeri 10 år siden

Ispep (4) skrev:
#3

Ingen kritik er ikke nødvendigvis lig med topkarakter. Det kan være emnet ikke siger nok en på det personlige plan (følelser) men det kan også være det er en type film man ikke ønsker at gense? Så helt firkantet er tingene nok aldrig men det er for så vidt også underordet om det er 5 eller 6?


Hvis det er underordnet om den ligger til 5 eller 6 stjerner, hvad er så meningen med skalaen? Så kunne du jo lige så godt have en skala der slutter på 5?
Gravatar

#6 Fredag 10 år siden

Der mangler måske lige det der næsten uforklarlige, der gør at man strækker sig til de 6/6?
Gravatar

#7 Ispep 10 år siden

#5

Skalaen er også underordnet. Det skrevne er vigtigst!
Gravatar

#8 X&O 10 år siden

Ispep (7) skrev:
Skalaen er også underordnet. Det skrevne er vigtigst!


Eller også er det skrevne underordnet, når det ikke supplerer skalaen?

Fridag (6) skrev:
Der mangler måske lige det der næsten uforklarlige, der gør at man strækker sig til de 6/6?


Uforklarlige meninger er forbeholdt folk der poster penge i Far til Fire reboots, det hører ingen steder hjemme i en saglig anmeldelse.

Jeg helmer ikke før anmelderen har givet mindst én god grund til at filmen ikke opnåede den sidste stjerne, for anmelderen må være klar over det selv. Hun skjuler noget for os!
Gravatar

#9 Ispep 10 år siden

#8

Bingo!! Jannie er i virkeligheden Insider og Insider er BN. Nu har jeg afsløret mysteriet.
Gravatar

#10 Fredag 10 år siden

BN giver aldrig 5/6 hvis han kun har ros til en film??? Så er det er klar 6/6'er, mesterværk og på hans top 10, sammen med de 31 andre han har stående der:-D

Skriv ny kommentar: