Steve McQueen indledte sin karriere som spillefilmsinstruktør med at vinde den prestigefyldte debutantpris Camera d’Or i Cannes i 2008. Det bedste rygklap, der findes i branchen, velsagtens. Med sin nu kun tredje film er McQueen og, ikke mindst, hele det imponerende hold af skuespillere foran kameraet i “12 Years a Slave” på fortjent Oscarkurs. Fremstillingen af Solomon Northups exceptionelle liv og skæbne er hos McQueen blevet til en sober og lige tilpas højtidelig film, der overskygger samtlige tidligere forsøg udi at fortælle om Amerikas betændte slavesamvittighed. En knugende, harmdirrende og indigneret historie om undertrykkelsens mange gradbøjninger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 anmelderen 10 år siden

Jeg må "desværre" erklære mig enig med Smolinsk. Ville virkelig også gerne kunne lide filmen, men jeg blev ikke rørt på samme måde, som jeg blev rørt da jeg så film som Gladiator, Hvad med Kevin?, Broerne over Madison County, Jagten (blot for at nævne lidt forskellige genre). Selvfølgelig væmmes jeg ved de forfærdelige scener og selvfølgelig føler jeg med dem der bliver udsat for grusomhederne, men filmen mangler en magi som gør at den bliver siddende i kroppen og ens bevidsthed. Øv jeg lander desværre kun på 3 ud af 6.
Gravatar

#52 Hive 10 år siden

Klart Oscar-feltets bedste film, efter min mening. Nærmest den eneste af dem, der ikke skuffede mig på et eller andet plan. Denne film fangede mig fra start til slut med indlevende handling og ikke mindst forbløffende skuespilpræstationer. En meget tankevækkende film der spiller på alle tangenter.

9/10
Gravatar

#53 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

jeg kan ikke hive mig højt op på skalaen her. Flot udført, vel sagtens, men ikke en historie der bringer noget som helst nyt til hvad vi allerede ved. Bare en ubehagelig fortælling med flot kameraføring og fint skuespil. Ikke en film, man har lyst til at se igen, og faktisk også lidt kedelig - med fare for at lyde kynisk. Med et ord vil jeg betegne den som: Unødvendig.

3:6
Doctor Last Warning
Gravatar

#54 smolinsk 10 år siden

Dejligt at se der er flere og flere der heller ikke var oppe og ringe over filmen, lige læst en lang tråd med en masse andre som også synes den var lidt halv kedelig, er jo som sagt lige guf for oscar og også den eneste grund til den vinder, så heldigvis er jeg ikke alene med mit syn på filmen.
Gravatar

#55 Geekalot 10 år siden

Nej det er ikke en action film eller en gogo film, men forstår godt den vandt, forstår dog ikke Chiwetel Ejiofor ikke vandt en for bedste hovedrolle.
Gravatar

#56 Lord Beef Jerky 10 år siden

#55 har du.set Dallas Buyers Club? Så forstår man det i hvert fald lidt bedre.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#57 smolinsk 10 år siden

Geekalot (55) skrev:
Nej det er ikke en action film eller en gogo film, men forstår godt den vandt, forstår dog ikke Chiwetel Ejiofor ikke vandt en for bedste hovedrolle.


Ja han havde vel nok det man kalder 0% chance for at vinde ham Chiwetel Ejiofor, slet ikke nok dybde, smerte eller udstråling i hans præstation, tag et kig på matthew mcconaughey i Dallas buyers club så ved du hvad der skal til:)
Gravatar

#58 Ispep 10 år siden

smolinsk (57) skrev:
Chiwetel Ejiofor, slet ikke nok dybde, smerte eller udstråling i hans præstation, tag et kig på matthew mcconaughey i Dallas buyers club så ved du hvad der skal til:)


Den ene udelukker ikke den anden. Jeg er ikke i tvivl om at Matthew vandt fuldt fortjent, men Ejiorfor var bestemt også fremragende i sin lidt mere underspillet rolle. Smerten, desperationen og længslen kom i den grad fint til udtryk.
Gravatar

#59 Hive 10 år siden

McConnaughey fortjente bestemt den Oscar, men synes ikke at Ejiofor og Bale var langt fra ham med deres præstationer.
Gravatar

#60 smolinsk 10 år siden

Hive (59) skrev:
McConnaughey fortjente bestemt den Oscar, men synes ikke at Ejiofor og Bale var langt fra ham med deres præstationer.


Nej Bale var ikke vildt langt efter, dog et stykke i den rolle han havde, men efter min mening var Ejiofor meget langt efter og sidst, slet ikke god nok til at bære den rolle.

Skriv ny kommentar: