“1408” prøver at give både spænding og gys, men intet af det lykkes. Historien er overdrevet, og selvom John Cusack gør hvad han kan i rollen som Mike Enslin, så kommer man aldrig til at føle den uhygge, som en gyser bør indeholde. “1408” indeholder ikke mere spænding end nyhederne på tegnsprog, og siden ingen andre end hovedpersonen vil bo på værelse 1408, kan man jo overveje at opbevare filmen på dette værelse, for så bliver det i det mindste brugt til noget fornuftigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 gizmomis 16 år siden

Ja jeg synes så den er fed.. klart den bedste gyser i år..
Gravatar

#82 Bohemian 16 år siden

er du min kat?
Free in serenity.
Gravatar

#83 filmz-DocDoom 16 år siden

#82: Helt konkret er han vel hans kat
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#84 Bohemian 16 år siden

ahhh på den måde ; )

Jeg har nemlig selv en kat der hedder Gizmo, kunne godt være den havde fundet vej herind på filmz
Free in serenity.
Gravatar

#85 filmz-KarinaN 16 år siden

Den dårligste film nogensinde. Den er mere latterlig end den er uhyggelig. Starten lægger op til en spændende film, men det bliver den aldrig. Jeg får aldrig de 104 minutter igen, som jeg spildte på denne forfærdelige film!
Gravatar

#86 mikkidk 16 år siden

Det er en af de bedste film i genren jeg har set i flere år. Godt skruet sammen og godt spillet. For en gangs skyld er det lykkedes at lave en god Stephen King-gyser filmatisering i den sidste lange periode.

Men det værste er, at man har sendt den maltrakterede version ud i biograferne, hvor der er klippet flere scener fra - åbenbart for familiepublikummets skyld ?! Og selve slutningen har fået en Hollywood-slutning, hvor der er en klart defineret og afklaret slutning, hvorimod instruktørens eget bud på en slutning er helt anderledes og sætter filmen i dens rette mørke relief.

Så glem alt om biografversionen og vent til den rigtige slutning UDEN skamferende fraklip og Hollywood-slutning.
I sin ordentlige version, er det psykotisk uhygge for fuld udblæsning.

Filmanmelderen på dette site har selvfølgelig lov til at komme med sin mening, men at han hele tiden leder efter logik og realisme er for langt ude. Det påkræfter mig igen om, at man ofte skal gå langt uden om en del anmeldere, der i bund og grund sidder og anmelder på forkerte præmisser og måske ikke har det filmiske indblik, som man kunne ønske. F.eks. har gysergenren ofte sin egen primitive metafysik, som man bliver nødt til at godtage for netop at kunne træde ind i denne verden. Det er jo ikke dansk social-realisme det drejer sig om.
Gravatar

#87 dolphinfriendly 16 år siden

Det påkræfter mig igen om, at man ofte skal gå langt uden om en del anmeldere, der i bund og grund sidder og anmelder på forkerte præmisser og måske ikke har det filmiske indblik, som man kunne ønske.

Dvs. det filmiske indblik du selv har, i kraft af at filmen falder i din smag? :)

Gravatar

#88 filmz-DocDoom 16 år siden

#86: ... slutningen har fået en slutning? :-D
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#89 mikkidk 16 år siden

87: Det kunne du jo så mene. Jeg mener bare, at en musikanmeldere med ekspertise i klassisk musik nok ikke ville kaste sig ud i en anmeldelse af en rockkoncert, hvis han ikke er så meget for den genre. Det samme må jo gælde for filmanmeldere. Nævnte anmelder efterlyser realisme i en gyserfilm/psykothriller!? Måske han så burde holde sig til den socialrealistiske genre?

DR's tidligere film-anmelder,Ole Michelsen, fik altid på puklen fordi han, påstået, favoriserede især franske film. Jeg tror nu mere det var hr. og fru spegepølses mening om ham, eftersom han let og elegant hoppede hen over de sædvanlige syv læs dårlige amerikanske actionfilm, som den brede del af dårlig-smags Danmark forventede skulle blive serveret i et anmelderprogram. Men virkeligheden var, at han kun holdt sig til at anmelde de film han som anmelder kunne stå inde for.

Så hvis "vores" anmelder her ikke bryder sig om ulogiske gyserfilm/horror-film, så kunne det måske være en god ide, at han så holdst sig helt fra at anmelde denne genre. Som jeg nævnte, så er der i reglen ikke ligesom så meget logik i denne genres fortællingspræmisser.

Gravatar

#90 chandler75 16 år siden

Men virkeligheden var, at han kun holdt sig til at anmelde de film han som anmelder kunne stå inde for.

Det er da slet ikke korrekt. Ole Michelsen anmeldte alle film, der havde premiere i den uge, programmet kørte. Det kan godt være, at han tog sig mere tid til de film, han kunne lide, men det er vel kun naturligt.

Som jeg nævnte, så er der i reglen ikke ligesom så meget logik i denne genres fortællingspræmisser.

Uanset genren skal præmissernes være logiske inden for sine egne rammer, ellers falder præmisserne fra hinanden.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: