Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.

Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Hasselguff 16 år siden

Og alt muligt andet som starter med 'vel-'.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#12 filmz-vassago 16 år siden

velment?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#13 NightHawk 16 år siden

30 Days of Night var i forvejen krydset af som en af de film jeg skulle i biografen og se. Efter at ha' læst denne velskrevne anmeldelse er lysten blot blevet forstærket også selv om det lyder mindre godt mht. slutningen.

Glæder mig til at se Josh Hartnett i en gyser igen. Sidste gang slap han ualmindeligt godt fra det i både The Faculty og Halloween : H2O, der ligsom "30 Days of Night" heller ikke havde de størte personbeskrivelser at prale af, (de havde så til gengæld masser af andet godt kræs), men hvor Hartnett alligevel fik givet sin rolle noget mere fylde, hvilket jeg tolkede som tegn på, at han var i besidelse af et pænt stort talent.

Når jeg på et tidspunkt får overtalt min partner in crime til at ta' med i biffen, så vender jeg tilbage med et par yderligere kommentarer.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#14 filmz-DocDoom 16 år siden

Er der slet ikke nogen af jer tosser, der rent faktisk har SET FILMEN og kan komme med en afvejning i forhold til anmeldelsen!? Nå, så må jeg selv bide skeer med den. Jeg er tilbage med en anmeldelse om nogle timer efter en tur til CinemaxX! :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#15 filmz-DocDoom 16 år siden

Okay, her er min anmeldelse:

Det er en fucking lortefilm.

Jeg elsker vampyrer i alle afskygninger, og vampyrerne i denne film er da også ganske velfungerende.

Problemerne er bare:

1) Filmen er ikke uhyggelig.

2) Man ser alt for lidt til vampyrene. På nær til sidst ser man dem næsten kun i helt korte klip. Deres makeup og fremtræden holder ellers fint til langt mere screen time. Det er ok at bygge en gyser op med korte monster klip, som det sig hør og bør, men vampyrerne får bare aldrig den screen time, man kunne ønske sig. Som anmelderen også skriver, så er de meget anonyme.

3) Filmen minder mest om en helt ordinær "vi-gemmer-os-i-stormagasinet" zombie-film

* Faktisk var der i.m.o. kun én scene, der var virkelig fed. Det er lige i starten, hvor vampyrerne angriber en familie i deres hus, og leger lidt med dem, mens ledervampyren prøver familiens gramofon med sin negl. Der fik man en lille smule indlevelse i vampyrernes tanker og følelser. Men vi snakker en scene på 30 sekunder...

Jeg er i øvrigt enig med anmelderen i, at slutningen er letkøbt. Jeg spoiler vist heller ikke for meget, hvis jeg røber, at en 2'er ikke er utænkelig - omend ikke efterlyst herfra!

2½/6 stjerner vil jeg tildele - desværre, for den så rigtig fed ud iflg. traileren. Den ene stjerne er for den fede vampyr-makeup / isnende vampyr-brøl og de gode intentioner. Ellers var vi havnet på 1½/6.

Og så lige en lille historie for biografens mørke: For anden gang på et par uger sker det samme for mig. Jeg kunne ikke finde nogen legekammerater uden tømmermænd,og min kæreste passer vores nyfødte, så jeg gik alene i biografen. Jeg kommer ind i salen og sætter mig. Der er ingen andre i salen. Jeg mener INGEN. Jeg breder mig med mit slik, sodavand, min jakke skoene af pog fødderne op på ryglænet af sædet foran. Og hvad sker der så? Mr. Emsig tropper op går ind på rækken foran, lige da de dæmper lyset. Med himmelvendte øjne vifter han med sin billet og siger: Ja, dér sidder jeg så!" mens han peger anklagende på mine fødder. Jeg spørger venligt, om han ikke bare kan hoppe to pladser til venste eller en række frem - der er ca. 300 pldaser i salen - men han vifter atter med billetten og gentager "Jeg SIDDER altså dér!". Jeg skynder mg at kalde ham et kvaj, samler mine ting og rykker to pladser og fyrer benene op lige ved siden af hans hoved. For helvede, PRÆCIS det samme skete sidst jeg tog en formiddags-biff. Er jeg en spade-magnet, eller hva' sker der?
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#16 Spanner 16 år siden

Du kan sguda bare sætte dig med benene på jorden som et normalt dannet menneske i stedet for at svine sæderyggene til med dine sure sokker.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#17 filmz-DocDoom 16 år siden

#16: Det er en joke, ikke?
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#18 Spanner 16 år siden

Næh det er såmænd min holdning til folk, der partout skal sidde med fødderne oppe på sædet foran
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#19 NightHawk 16 år siden

# 17 -

jeg er enig med Spanner. Hold fødderne i dine sko, det er go stil. Bare tanken om at nogen har siddet med deres varme ostetæer, der hvor man sidder med hovedet er sgu lidt klamt.

Mht. ham den emsige så vil jeg da mene, at han da vist går i lidt for små sko ang. den megen plads i salen. Måske han sku' ha' taget sine af og du sku' ha' beholdt dine på ? :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#20 filmz-DocDoom 16 år siden

Hvad fanden rager det andre, om jeg sidder med fødderne oppe? Hvem kan have ondt af, om kanten af mine cowboybukser hviler på noget velour? Det var ikke en tætpakket sal. Der sad som sagt ingen andre. Nu var det jo hans sæde foran, men det kunne jo ligeså vel være, at jeg blot havde lagt min jakke på hans sæde - pointen var, at jeg optog hans sæde - måden er underordnet - og at der var 300 andre sæder han kunne vælge. Han kom selv i sidste øjeblik. Historien går på, at han er en af de der øv'erter, der holder på sin ret. Og hvis det kan pisse dig af, at min demin berører noget velour, så ser vi to bare slet ikke samme kanal.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: