Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.

Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-gofferoffer 16 år siden

Spændende. Helt sikkert en god anmeldelse.

Desværre kommer filmen ikke til en biograf nær mig, så jeg bliver nok nødt til at vente på DVD'en.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#2 filmz-smedt-meister 16 år siden

Den skal jeg os bare ind og se...
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#3 filmz-yoshimura 16 år siden

Der er dømt HD, når den tid kommer - det bliver nok lidt af en prøvelse at gengive alle de sorte, hvide og røde nuancer, som filmen vel hovedsageligt består af.

Glæder mig allerede!

Og nej, jeg regner ikke med at nå at få den set i biffen :o(
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#4 loki 16 år siden

"I "30 Days of Night" er vampyrerne ganske vist en ældgammel race, men de er samtidig blodtørstige dyr uden skyggen af civiliserede manerer eller seksualiserede undertoner."

Buuhhh... så hellere Anne Rice's fortolkning af vampyrene.

Må men ses skal den da.
www.peakoil.dk
Gravatar

#5 filmz-Narniabæver 16 år siden

Lyder spændene.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#6 Hasselguff 16 år siden

Rigtig god anmeldelse - jeg dyrker ikke horror-genren så meget, og havde egentlig ikke regnet med at se filmen, men nu tror jeg, jeg alligevel er nødt til at sætte tænderne i den. :)
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#7 Michael Andersen 16 år siden

#6 Vi har ikke hørt meget til dig i forummet på det seneste, og så gør du comeback med sådan en svag punch-line ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 Hasselguff 16 år siden

Svag punchline?! Den er sgu da genial - indstuderet og poleret til perfektion og nu født til offentlighedens nydelse...
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#9 Michael Andersen 16 år siden

Jeg kan sagtens forestille mig at den er the-talk-of-the-town ovre på Djævleøen, men ikke herovre på fastlandet.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#10 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Jeg synes Anders' indlæg var velfunderet og velformuleret ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: