Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.

Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 lagoni 16 år siden

Hvorfor var det ham og ikke dig (siden du nu egentlig fyldte mere) der skulle flytte sig..?
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#22 filmz-DocDoom 16 år siden

#21: Er det så svært at fatte: Jeg sidder i en FULDSTÆNDIG TOM SAL. Jeg har sat mig til rette med mit slik, min sodavand og mit overtøj, og jeg har smidt benene op. Da filmen starter, kommer der en fucking nar og kræver at få den plads der står på hans billet, selvom han selv kommer for sent, og selvom han kunne få præcis samme filmoplevelse ved at sætte sig to pladser ved siden af eller en række fremme eller tilbage. Det er jo ikke noget med, at der så to sekunder senere kommer en til og kræver at få hans nye plads. SALEN ER TOM på nær mig og idioten. Man skal da være debil for ikke at synes, at han er en emsig nar. Og folk der kommer ind i salen, når filmen er gået igang, det er til gengæld pisse fucking irriterende, specielt når de ikke bare kan sætte sig ned på et tomt sæde og lukke røven.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#23 lagoni 16 år siden

Såså, ingen grund til at blive sur over et simpelt spørgsmål. Jeg vil give dig ret i han måske er lidt emsig (især da han kommer for sent), men han er nu i sin gode ret til at kræve sin plads uden fødder.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#24 filmz-DocDoom 16 år siden

#23: Ja, du skriver det faktisk ret præcist selv: HAN ER I SIN GODE RET. Og det er netop det jeg kritiserer. Det er så typisk dansk. Daskerne er en nation af folk, der har rettigheder. "Jeg har min ret".

Se bare i trafikken. Alle har ret, ingen har pligt. Det kan godt være, at folk generelt har mere temperament i syden, og at deres køreuddandelser er dårligere, men deres trafik glider meget bedre, for man er ikke bange for at lukke en ind fra højre. Det gør man nødig i Danmark.

Jeg kunne fandeme aldrig selv finde på at brokke mig over, at nogen sad på mit sæde, hvis salen i øvrigt var tom, ikke mindst hvis jeg selv kom for sent. Så ville jeg blot sætte mig ned to sæder væk og nyde filmen, fremfor at starte med at skabe en irriterende stemning.

I øvrigt, jf. #16, kan jeg garantere dig for, at mine rene sokker på nyvaskede fødder ikke lugter i nærheden så ulækkert som de klamme plasticbakker med ostehørmende nachos og oliestinkende popcorn som folk slæber med ind i salen i amerikanske XXl-portioner. Men sådan er det jo i biografen.

Nå, er der ikke nogen af jer, der har set filmen, og som har nogle kommentarer til min "anmeldelse" i #15?
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#25 ace#1 16 år siden

Jeg må give Doctor Doom ret her folkens!!
Sæt fødderne op, lig dig ned i midtergangen, w.t.f. - Jeg mener, så længe man holder sin kæft kan det på ingen måde være nogens problem hvordan man sidder, hvis biffen alligevel er helt tom!
Og please... det er da fucked up at man ikke kan sætte sig et andet sted end der hvor tallet på ens billet siger man skal... når nu man kan se, at der lige er én der har bredt sig godt ud!

I øvrigt er filmen en klat møg!!
Der er dømt nix til uhygge - og et kæmpe JEPS til forudsigelighed!
Jeg fatter nul af, at man skal holdes så meget hen før man ser vampyrerne, når man så vælger ikke at bruge 'forventningen/spændingen' det til noget som helst!
I starten har blodsugerne en vis form for spookyness over sig, fordi de bliver holdt i mørket, og aldrig rigtig bliver vist i billedet før de angriber.
Men så... lige så hurtigt som de første par vampyrangreb foregår i filmen... kommer der en lille hyggelig dialog scene mellem et par af klanens bedste folk, og BUM! - så var alle former for uhygge drænet fra den film, men vupti, der var stadig 1 time tilbage... NEDTUR!!
Gravatar

#26 filmz-Dstroh 16 år siden

God film .. har lige set den i biffen .. Er ikke den stor tilhænger af gyser genren, - eftersom saw osv. har ødelagt genren .. men denne er bestem et syn værd ..
Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out. death in judgement.
Gravatar

#27 filmz-DocDoom 16 år siden

#26: Saw 1 er da en nyskabende og godt sammenskruet gyser, synes jeg. Og langt bedre end 30 Days, synes jeg.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#28 MuManden 16 år siden

Her må jeg også give Doktoren ret, Saw er klart en bedre film, men syntes da absolut ikke at 30 Days var dårlig, nok også derfor jeg har givet den en lille 4/6
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#29 Patriarch 16 år siden

Doctor Doom... det med provokere ham ved at smide fødderne op i hoved på ham... Hvilken anden befolkningsgruppe synes du det lyder som?

Ja han er belastende, men din reaktion minder mig om nogle af dem du normalt tordner mod (eller måske er det ikke dig - kommer lidt i tvivl).

ps: Har ikke selv noget mod fødder op generelt... Det må folk selv om så længe de ikke lugter.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#30 filmz-DocDoom 16 år siden

#29: Jeg er helt uenig. Og jeg kan slet ikke drage den parallel, som du drager. De andre, som du refererer til, er jo netop aber, der generer andre uden grund.

Jeg tror desværre ikke, at mit vokabularium strækker sig til en yderligere uddybning, såfremt folk ikke kan se, at ham der var en fucking emsig nar, der sidder derhjemme og er indebrændt over at han har et venneløst lorteliv med sit bumsefjæs og tykke biller, og når han så kommer udenfor sin dør, så skal han lade sin tungsindighed udmynte sig i rethaverisk emsighed.

Jeg vil begtrmig til at forholde mig til kommentarer til filmen herfra.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: