Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.

Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-yoshimura 16 år siden

Jeg vil da godt nok håbe, at 30 Days er bedre end Saw, for det var da godt nok en gang ... Nå ja, den diskussion har vist været oppe at vende et par gange før her på forum.

Men jeg har nu ganske høje forventninger til den, efter jeg læste anmeldelsen i Empire. Men hvem ved ... måske jeg bliver slemt skuffet.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#32 filmz-Whitetrash 16 år siden

Jeg må erklære mig enig med Dr.Doom. Ikke om filmen; for den har jeg endnu ikke set; men om ham klovnen.
Wanna go for a ride? No thanks. No Thanks? What does that mean? That I dont wanna go. Go where? For a ride. A ride! Now thats a good idea: Ok lets go.
Gravatar

#33 Patriarch 16 år siden

Er du enig i at der er carte blanche til efterfølgende at genere ham? jf. min kommentar i #29 er det besynderligt at du også melder dig på banen :)

Gad vide om der er en sammenhæng...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#34 filmz-DocDoom 16 år siden

#33: "jf. min kommentar i #29 er det besynderligt at du også melder dig på banen :) Gad vide om der er en sammenhæng... "

Jeg forstår ikke hvad du mener. Men jeg er nu også ligeglad. Jeg gider ikke diskutere det yderligere :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#35 filmz-Whitetrash 16 år siden

29 +33...

det med provokere ham ved at smide fødderne op i hoved på ham
+
carte blanche til efterfølgende at genere ham

Jeg har svært ved at se, at det er at genere ham efterfølgende. Dr.Doom skriver jo, at han rykkede to pladser og så satte fødderne op igen. Det er jo trods alt ikke lige ved siden af hans hoved, uanset om Doom skriver det. Desuden kan manden vel ikke forvente, at Doom rykker til den anden ende af biografen, eller at han ikke lægger fødderne op efter at være rykket. Det burde jo give sig selv, eftersom han allerede sad med fødderne oppe.

Jeg kan ikke se andet, end at ham den anden var et stort fjols. Dr.Doom sidder stille og roligt i en tom sal. En kommer ind efter filmen er startet. Så er det da ham, der må holde lav profil. Han kan ikke forvente, at alle springer efter hans pibe, når han selv er for sent på den.
Wanna go for a ride? No thanks. No Thanks? What does that mean? That I dont wanna go. Go where? For a ride. A ride! Now thats a good idea: Ok lets go.
Gravatar

#36 Patriarch 16 år siden

Jeg mener blot at Whitetrash også har givet den gas mod "aber" og derfor synes jeg bare det var påfaldende at han også høre til dem der mener man kan genere andre mennesker fordi de er emsige.

Der er heller ikke noget at diskutere... Som jeg bryder mig bare ikke om den opførsel som nogle 2.g'er stiller for dagen når de føler sig provokeret - men bryder mig heller ikke om det når det er danskere. Så jeg synes bare at jeres argumenter mod dem mister lidt styrke når i ikek selv er væsentlig bedre.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#37 filmz-DocDoom 16 år siden

Jeg kan nu stadig ikke se ligheden mellem de to tilfælde; 2g-ere der provokerer, og så at jeg lægger fødderne op igen. Jeg lægger fødderne op igen, fordi jeg har lyst til at sidde med fødderne oppe. 2g-ere provokerer for provokationens skyld, og gerne uden optakt. Men jeg gider altså slet ikke tage hul på en ny 2g-er debat, og slet ikke i denne tråd.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#38 Patriarch 16 år siden

#35

Ok. Jeg tog det bokstavligt som om Doctor Doom smed benene tæt op ved han for at provokere ham. Hvis det ikke er tilfældet nej så har du ret (#37) at der ingen lighed er.

Det lød blot meget som om at der lige skulle hævnes, og at han skulle generes.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#39 filmz-yoshimura 16 år siden

#37 Jeg har i og for sig svært ved at se forskellen (på at du smækker benene op, fordi du har lyst til at smække benene op, og at de gør x, fordi de har lyst til at gøre x), men jeg kan også godt se, at pågældende person nok lige har haft en kende for små sko på.

Men denne diskussion er vist ved at være temmelig irrelevant i forhold til trådens emne.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#40 filmz-DocDoom 16 år siden

#38: Hvis jeg skal være helt ærlig, så var det en mellemting. Jeg smed ikke fødderne op LIGE ved siden af hans hoved, som jeg først skrev; omvendt rykkede jeg med vilje ikke 4-5 pladser for at skåne ham for mine fødder, men derimod 2 pladser, for min irritation gjorde, at jeg ikke synes, at han skulle føle sig som den totale rettighedskonge.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: